rozhovor o havarii v JE

RTE rtepema@mbox.vol.cz
Středa Leden 9 08:27:08 CET 2008

Zdravím všechny,

Tomáš Koželuh napsal(a):
> tak něco. No a stalo se to, že oni vyřadili většinu bezpečnostních prvků
> včetně těch, které měly zůstat zapnuté. A pak se reaktor přehřál a opravdu
> se nejednalo o jaderný výbuch, ale o výbuch páry. Ta v poměrně velkým okolí
> rozmetala radioaktivní grafit a radioaktivní prach s tou vodou pak vytvořili
> onen radioaktivní mrak. O několik dní později pak ještě jednou začala
> mohutně unikat radiace, ale záhy přestala a dodnes snad nikdo nezjistil, co
> to vlastně bylo...

Pracoval jsem v jaderném výzkumu, tak mohu upřesnit příčinu exploze. V
reaktoru vzniká plynný vodík a kyslík rozkladem vody při pracovní
teplotě. Tyto plyny se kontinuálně odstraňují, aby nedošlo k situaci, že
poměr kyslíku a vodíku vytvoří třaskavou směs. Výše popsanými "kouzly"
obsluhy došlo k přehřátí reaktoru, zkroucení tyčí, které pádem do
reaktoru mají zastavit štěpnou reakci (čili reaktor nešlo zastavit)a
vytvoření třaskavé směsi, jejímž výbuchem (což je ještě horší než
exploze přetlakem páry. Černobylský reaktor je vlastně komplex
jednotlivých tlakových trubek v grafitovém bloku (moderátor), takže
přetlakem by pravděpodobně praskaly postupně jednotlivě tlakové kanály,
explozí třaskavé směsi k tomu došlo naráz a proto ty důsledky). Jinak
štěpná reakce se zastavila s největší pravděpodobností až okamžikem
exploze třaskavé směsi.

S pozdravem
   Petr Mařík