Re: Re[2]: Zářivka na SS proud (Re: Prosvětlovák s LEDkami)

Úterý Leden 8 21:12:45 CET 2008

Nojo, trubice jako lineární urychlovač iontů které bombardují anodu dokud jí
úplně nerozbijou :-)) Před těma cca 15 lety jsem se s měničema dost zabýval.
Takže nejdůležitější zásada - zářivka potřebuje v sérii impedanci, nejlépe
indukčnost. Pokud děláte rezonanční měnič, nikdy nedávejte kapacitu
paralelně k zářivce. Výboj má záporný odpor a kapacita udělá proudové
špičky, které brzo zářivku zlikvidují. Pokud máte "dobře" udělané trafo (s
nízkou rozptylovou indukčností), při sepnutém tranzistoru jde do zářivky
tvrdé napětí a to jí taky nedělá dobře. Sériová kapacita to nezachrání.,
jedině indukčnost. Pokud je to jednočinný měnič, chce to převodní poměr
trafa takový, aby střída byla cca 1:1. Chce to nějak vymyslet předžhavení
při zapálení, po zapálení už není potřeba. Žhavení sníží zapalovací napětí a
katody tolik netrpí. Poshánějte si schemata různých měničů - jako inspiraci.

Ve sklepě, kde nemám zavedenou elektriku, mám 8W zářivku a baterku.
Jednočinný měnič původně navržený pro 24V a zářivku 20W a trubici jsem měnil
až po 15 letech.
Anděl

----- Original Message -----
From: "JD" <jirkonf@seznam.cz>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Tuesday, January 08, 2008 12:58 PM
Subject: Re[2]: Zářivka na SS proud (Re: Prosvětlovák s LEDkami)

Ano,
na tom jednom konci se ta trubice doslova rozpali, pritom druhy konec
je studeny. Dekuji za vysvetleni tohoto jevu. Zbyva tedy otazka zda tu
nekdo vi o zapojeni menice pro napajeni zarivek 6W z 12V, u ktereho k
tomuto nedochazi.
V nekterych zapojenich menicu sem videl kondenzator v serii s trubici
(omezeni SS proudu)...

JDrozd