rozhovor o havarii v JE

Pavel_t pavel_t@centrum.cz
Neděle Leden 6 14:00:57 CET 2008

> Nemáte někdo detailnější informace o těch reaktorech KS150? Tak nějak si

Pokud vim tak tento reaktor byl v provozu jediny a ostatni bloky v
Bohunicich jsou uz VVER440 (jeden nejstarsi snad byl nedavno jiz
odstaven), mozna jeste nejake vyzkumne nekde v ustavech byly nebo jsou.
Dosti podobny reaktor je kanadsky CANDU ktery je hodne pouzivany, popis
KS150 jsem kdysi cetl na papire z nejakych script z FJFI, CANDU se
urcite da najit na webu, nekolik (asi 20) reaktoru pracuje i v realu a
pokud vim tak zadny nehavaroval ale zas tak to nesleduji.

> myslím, že RBMK jsou úplně jiný reaktory a že havárie podobná té černobylské
> je technicky nemožná stejně jako u našich VVER. A pouze hysteričtí

KS150 a RBMK jsou dost odlisne reaktory jak pricipem moderovani tak i
chlazenim a palivem. Ani u RBMK zrejme nedoslo k jaderne explozi ale k
parni a reakce se pry zastavila jeste pred utrzenim vika, podle toho co
lze na webu o pochodech v reaktoru a tomu jake mnozstvi plynu
zabranujicimu reakci (tusim xenonu) a toho jak je popisovan prubeh
exploze tomu lze i verit, navic to tu pred casem nekdo psal nebo posilal
link. Nejsem si jist ale myslim, ze RBMK i KS maji teplotni koeficient
takovy ze kdyz roste teplota roste i reakce, VVER (PWR obecne) maji
koeficient zaporny takze reaktor se v pripade vypadku chlazeni sam
zastavi ale dojde k jeho poskozeni coz je myslim pripad havarie v Three
Mile Island kde byl v breznu 1979 znicen reaktor druheho bloku. Nejvetsi
nebezpeci PWR je tedy unik radioaktivity pri manipulaci s palivem nebo z
chladicich okruhu nikoliv exploze. Jake nebezpeci u KS150 by hrozilo
presne nevim ale dovozuji si, ze tam by k explozi mohlo dojit.

> ekoteroristi, kteří ví o reaktorech úplný prd nebo záměrně mlží, se pořád
> snaží z JE udělat nebezpečnou záležitost...

V tom s Vami naprosto souhlasim.

> To opravdu na Slovensku věděli, že vybuch Černobyl? Rusové to tajili,
> u nás se to taky tajilo a že by jedna půlka tehdejšího Československa
> věděla, co se stalo a ta druhá ne?

No me bylo tehdy 9 let ale vzpominam si, ze nekdy tak tyden potom jsme
vedeli o nejake havarii elektrarny nekde v rusku ale snad zadna opatreni
nikdo nikde nedelal takze se to asi snazili zamaskovat jako malo
vyznamnou udalost. Ale kdo tu zpravu do skoly (v Praze) prinesl nebo
jestli jsem to poprve slysel doma uz nevim.

> Čest práci a rukám klid!

Hm, mozna si to same rikali operatori v Cernobylu...

Pavel