Q u cievky

Pátek Leden 4 21:49:45 CET 2008

Dělal jsem to měření na feritce H7, 10x160 a vinutí rozdělené na dvě
symetricky okolo středu. Chce to nízkoztrátový kondenzátor. Pro měření jsem
používal starý styroflex, i když jsem pak zjistil že slídový je o něco málo
lepší. Pro antény FA2
http://vaelektronik.cz/fa2.htm používám fóliové kondenzátory FKP2, jsou o
něco lepší než staré styroflexy (a hlavně jsou). Tehdy jsem si z měření
udělal obrázek a dal jsem ho sem
http://vaelektronik.cz/fotky/q.gif
Ze změřeného Q a změřeného odporu vinutí korigovaného skinefektem jsem
počítal "ostatní" ztráty. No a protože ztráty feritu jsou na typu vinutí
nezávislé, musely se tam podílet ztráty vířivými proudy v mědi - jiné
vysvětlení jsem nenašel :-)  Pochopitelně používám nízké impedance (kapacita
10n na 77,5 KHz) takže dielektrické ztráty v laku vodiče jsou minimální a
nepoužívám křížové vinutí.

Ještě k těm lampovým rádiím - dlouho uvažuju že až budu mít čas :-))
postavím si vestavný modul AM rádia s dvoubázovými mosfety (od elektronek by
se to nemělo moc lišit). Co mě od toho odrazuje - vyspělá technika
způsobila, že technická úroveň vysílání je o dost horší než byla za našich
mladých let. Můj táta mi vypravoval, že když řval Hitler, odcházely
přemodulováním koncové stupně vysílačů. Co já pamatuju, v 60. letech v rádiu
jednou týdně vysílali fonotest, běžně jsem na SV slyšel přes 12 KHz. Od VKV
se to lišilo trochu horšími výškami (ale ne zas tak moc a dneska bych to
nepoznal), větším zkreslením na výškách a absencí šumu (přijímač Variace).
Teď je to ořezané do 4,5 KHz a pomazané hlavy se diví, že jsou SV prázdné a
soukromá rádia nemají zájem. Takže vlastně není důvod to omezovat :-)) Ale
třeba některé malé zapomenuté vysílače jedou alespoň do těch 9 KHz - nebo
ani ty ne?
Dokud nebyly digitální limitery (ty analogové byly skutečně jen na omezení
největších špiček), modulovalo se tak na 30% a tomu odpovídaly i měřicí
metody pro přijímače. Klasický diodový detektor s přibližně kvadratickou
charakteristikou při tom měl ještě rozumné zkreslení. Ve špičkách
modulovaných na 100% bylo větší, ale snesitelné protože to jsou jen špičky.
Teď když se to digitálně komprimuje a moduluje na 100%, asi ten lampový
přijímač moc dobře hrát nebude. Nebo máte lepší zkušenosti?
Proto uvažuji že "téměř klasika" bude až za směšovač, potom cca 6-8 obvodový
filtr soustředěné selektivity s přepínáním šířky pásma za ním product
detektor řízený buď jen omezenou nosnou (tak dnes pracuje většina
integrovaných AM přijímačů), nebo nosnou přecezenou přes PLL (omezí se
zkreslení při selektivním úniku) a nebo z BFO (pro příjem DRM, případně pro
poslech SSB na KV). Jen mít čas - nebo se donutit začít???   :-))
Anděl