[OT] jak rozdelat usporku ?

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Pátek Leden 4 14:55:23 CET 2008

Zdravím,

> pokud vím, u zářivek postupně klesá i účinnost luminoforu - i když nevím jak
> je to u úsporek. Kdysi se říkalo že zářivky se mají měnit i když ještě
> svítí. Ale to už je před 25 lety. Tehdy kamarád akvarista tyhle staré
> zářivky sháněl, protože prý vyzařují víc UV a to je potřeba pro rostliny.

To se zvýšeným vyzařováním UV se mi nezdá. To UV potlačí sklo té trubice,
neboť není křemenné (jako třeba u UV výbojky), ale obyčejné. Poklesem účinnosti
luminoforu může klesat intenzita osvětlení a možná i měnit se barevné spektrum,
ale zdraví škodit by to snad více nemělo...

Ale přidám jednu zajímavou informaci o délce života zářivky - doma jako hlavní
světlo ve svém pokoji mám klasické těleso na 2x40 W trubici. Dříve se dělaly
tyhle trubice tlustší (s průměrem tipuji tak 40 mm), dnes jsou už jen úzké
(tak 25 mm). Nevěřili byste, dosud jednu z těch trubic mám tu starou tlustou,
která je NEJMÉNĚ 15 let stará a stále svítí naprosto skvěle. Konce nejsou
začernalé, startuje rychle a má nádhernou barvu. A víte, kde jsem ji sehnal ?
Kdysi se předělávala na ČVUT jedna laborka a vyhazovaly se staré použité
trubice i s tělesy. Tehdy jsem si vzal pár trubic a to těleso. Ostatní trubice
už odešly a místo nich tam "pálím" ty nové tenké, které odcházejí tak po 2 - 3
letech. Naprosto nevím, jak dlouho už svítila ta jedna, co jsem ji vzal
vyhozenou, v té laborce. Ale zdá se, že je věčná :-). Jo a spolu s ní tam je
taky původní startér, ještě ten starý český bakelitový...

  S pozdravem Pavel Troller