Záhada dekodéru a zapojení VFD?

Středa Leden 2 15:43:44 CET 2008

Hezké odpoledne,

    chci se zeptat na jednu věc. Je to pro mně trošku záhada.

    Zapojila jsem na nepájivém poli čítač MH4518 (ano Tesla) a k němu
dekodér HCF4511. Jako displej jsme použila intron IV6 jenž jsem chtěla
právě vyzkoušet a zjistit, jak se s nimi vlastně pracuje. Všechno dobře
fungovalo, ale pak dekodér odešel. Tak jsem si řekla, že jsem se asi
někde dotkla, nebo že byla chyba použít vyšší mřížkové napětí než
napájecí obvodu... Každopádně jsem jej vyměnila a opět to fungovalo.
Jenže po nějaké době opět dekodér odešel. Stejně jako ten první začal
zobrazovat jen "8" a nereagoval na nic jiného.

    Tak jsem dam dala třetí, všechno pečlivě prohlédla a opět připojila
napětí. Všechno několik minut fungovalo a já už začala věřit výrobní
chybě obou předchozích kusů. Jenže pak jsem začala cítit puch, koukla
jsem na ampérmetr a ten ukazoval 0,75A a z obvodu se začalo kouřit. Pak
pořádně, prskání, bublání, praskání. Pak odběr ještě stoupl na 2A
(maximum zdroje) a pouzdro obvodu puklo na obou stranách. Odnesli to oba
dva obvody, bohužel.

    No a protože mi to vrtalo hlavou, dala jsem tam čtvrtý obvod,
doplnila kondenzátory (jenž tam pohříchu před tím nebili, ale všimla
jsem si že čítač před havárií začal trošku šifrovat a zakmitávat) a
znovu jsem to zapnula. Všechno vypadá, že je v pořádku. Nejprve jsem
použila jiný zdroj, ale pak i ten původní a všechno hezky funguje.

    Na zdroji jsem neviděla žádné zákmity, ani nic jiného. Osciloskop
ukazuje hezkou vodorovnou čáru, teprve při značném zvýšení citlivosti
trošku šumí. Je to zdroj Metex a uvnitř je klasické zapojení s MAA723
(tu jsem tam sama kdysi dávno dala po její smrti).

    Napadá někoho proč mohlo dojít k tak dramatickému odchodu obvodů?
Proč se tak prudce zvýšil odběr až došlo k nejhoršímu?

    A také, je špatně zapojit mřížku itronu na vyšší napětí než mají
anody? Co jsem kde viděla, mělo by to tak být, ale raději se ptám.
Jistota je jistota.

					Saša K. Svobodová

          ICQ:  260 344 186