OT: mBank

Jaroslav Lukesh lukesh@seznam.cz
Úterý Leden 1 14:30:09 CET 2008

No koukal jsem se na to a celé mi to připadá jako továrna na virtualizované
peníze. Elektronické peníze, pokud neopustí ústav, se vyrobí snadno, podobně
jako to dělá soukromý podnik FED s US dolarem. Tedy mbanka potřebuje
dostatečný počet vkladatelů, aby měla na mezibankovní výměny.

Takže pokud už má dostatečný počet papírovek (ať už z mezibankovní výměny,
nebo že jim je lidi přinesli), tak můžou začít interně virtualizovanou měnu
také vyrábět. A vyrábí se velice snadno, není k tomu potřeba žádná tiskárna,
nic než že změní čísílko v databázi. Jednou tam a pak zas zpátky a se
ziskem.

Nevím jestli jste si všimli jedné zajímavé věci - výrobci vyrábí zmetky,
které většinou nepřežijí konec záruky a vůbec jim to nevadí. Jedná se
vlastně o formu bankovnictví, kdy místo papíru se splatností 2 roky vy
dostanete věc, jejíž faktická komplexní výrobní cena je téměř záporná (v
číně jsou z dětských domovů fabriky - a děti nepožadují mzdu, jen trochu
jídla). Tuto věc za ty 2 roky (nebo dřív) přinesete vrátit a výrobce vám
vyplatí cenu výrobku (zprostředkovaně přes prodejce) novým výrobkem
obdobného typu nebo hodnoty. No a teď si tuto situaci přeneste do reálného
světa nákupu a prodeje papírků. Je to v podstatě totéž.

Tím taky zdravím naše burziány JB a TT a do PF2k008 jen kladné výnosy ;-)

JL.