Zvetseni napeti

Pavel Hudecek phudecek@tiscali.cz
Pátek Únor 29 12:43:26 CET 2008

1. Vzhledem k malé frekvenci budou potřeba velké transformátory s hodně
závity... ztráty tipuju takové, že se to nevyplatí.

2. 0,5 V je pro něj asi dost málo

3. Násobič má smysl použít, pokud je úbytek na diodě zanedbatelný vůči
vstupnímu napětí, což zde zjevně není splněno.

Reálné řešení:

1. Použít jiný motorek, který vykáže při stejných otáčkách podstatně vyšší
napětí. To usměrnit a zvyšujícím měničem nabíjet do kondenzátoru (elyt, nebo
supercap).

2. Nějaká mechanická akumulace energie (např. točením něco navíjet a zvedat
závaží) a jednou za čas převést na el. při poněkud vyšších otáčkách.

PH

From: "ondra" <luciusb@centrum.cz>
Dobry den, mam doma velmi aktivni krecky a uz delsi dobu si rikam, ze
bych jejich energii mel nejak "zuzitkovat. Chtel jsem aby si svitili
alespon ledkou, nebo treba i nabijeli baterku/supercap/kondenzator pro
delsi sviceni. Pokusne jsem si zamontoval motorek z hardisku - ma dobra
loziska a malinky odpor. Pri zatoceni jsem ale zjistil ze dela amplitudu
tak asi 0.5V. Poradi me nekdo jak to nejlepe zapojit aby to stacilo
nejake ledce?
Me zatim napadly tyhle metody:
1)3 transformatory pak usmernit, ted uz si nepamatuju jakou to radove
dava frekvenci. Nevim kde ale vzit vhodne mala traficka
2)usmernit a dc/dc menic ze sitovky
3) napetovy nasobic, nebo jak se jmenuje takovy ten zebricek z diod a
kondezatoru

Bude to samozrejme vec pokusu, ale uvital bych jakekoliv rady kterym
smerem se vydat.

Samozrejme je moznost pouzit jiny generator, nez motor z hdd, ale musi
mit velmi maly odpor, krecek vazi ~30g, takze toho moc neutahne (nebo by
se muselo sehnat vetsi kolecko).
  Mam uz na kolecku tachometr z kola a podle nej zvlada krecek nabehat
bez problemu 10km za noc.