Závada CRT monitoru

Jaroslav Lukesh lukesh@seznam.cz
Pátek Únor 22 09:57:45 CET 2008

Může to být uhnilý aktivní prvek, nebo kond v obvodu vychylování. ANebo
zdroj. Víc by uměl poradit Jirka zvaný záloha, kerý byl z této konference
vyloučen pro své světonázory, které sem psal.

----- Original Message -----
From: "Zíka Aleš Ing." <Ales.Zika@pel.br.ds.mfcr.cz>

tátovi začal zlobit stařičký digitální CRT monitor, značka nějaká VISA.
Začalo se to projevovat tak, že v něm cvaklo (asi relé, nebyl jsem u toho) a
ztratil konfiguraci a bylo nutné znova nastavit obraz. Asi po týdnu to
udělal znova a po dalším týdnu přestal ukazovat úplně a jen v něm asi ve
vteřinových intervalech cvakalo relé a blikala LED.
Doma jsem zjistil, že pořád funguje, ale jen na nižších frekvencích, předtím
zvládl 1024x786 na 75 Hz, teď už to umí jen na 70 Hz, při vyšší frekvenci
cvaká, přitom 800x600 zvládne i na 85 Hz, vypadá to, že tak nějak nezvládá
vodorovnej rozklad přes 57 kHz. Ještě se chová divně, že po zapnutí napájení
cca v 3 s intervalech cvakne a blikne LEDkou, poté, co dostane signál, se
srovná a když pak signál ztratí, ukáže upozornění a korektně usne.

Zkusil jsem se do něj podívat (šlo to dost blbě), ale žádná viditelná chyba
typu elyt jako balón, uhlí na desce, jiskření, se nekonala, tak jsem ho zase
složil. Pak jsem ještě zjistil, že nefunguje změna šířky obrazu a korekce
soudkovitosti, všechno ostatní (posun v obou směrech, výška, atd..) chodí,
jen mě nenapadlo, to zkusit předtím, než jsem se v něm vrtal, tak nevím,
jestli to je projev závady nebo jsem jen urval přívod k nějaký cívce. Táta,
kterej se to po druhým výpadku snažil rovnat sám, říkal, že tohle mu taky
nešlo, ale možná jen bloudil v menu...

Nevíte někdo, kde by mohl být problém? Já vím, že je to pravěk a že ho mám
vyhodit, stejně jsme plánovali koupit tátovi k narozeninám LCDčko. Ale ty má
až za půl roku, a kdyby to byla nějaká blbost, tak by tenhle ještě chvilku
moh vydržet.