Re: H-most řídící obvod

Pavel Hudecek phudecek@tiscali.cz
Středa Únor 20 14:08:21 CET 2008

To s tím přerušovaným napájením a zvýšením prostupu tepla zpět je obyčejná
pověra:

Skutečnost je taková, že nezávisle na zapnutí/vypnutí teplo prochází v
přirozeném směru teplo->zima. V době zapnutí ho ovšem článek zároveň přenáší
požadovaným směrem. Z paralelního fungování těchto dvou protichůdných jevů
vychází mizerná účinnost a malý dosažitelný rozdíl teplot, v porovnáni např.
s kompresory.

Ovšem závěr, že napájení by nemělo být přerušováno je v podstatě správný.
Nemá ovšem smysl přepínat velký/malý proud, je potřeba udržovat proud
stabilní. Důvod nesouvisí s tepelnou vodivostí, ale s elektrickým odporem:
Při větším proudu vzniká v peltieru i víc ztrátového tepla. Tato ztráta je
úměrná 2. mocnině proudu.

Tzn. důvod pro nepřerušované napájení je stejný, jako o výkonových LED.

Takže PWM ano, ale pořádnej kmitočet a zprůměrovat tlumivkou. Optimálně by
se zdroj měl chovat jako proudový. Peltier se za běžných pracovních podmínek
chová podobně jako LED, přičemž úbytek napětí je úměrný rozdílu teplot. Dále
jej stejně jako u LED zvyšuje úbytek napětí na ohmickém odporu.

PH

From: <hobby@rq-elektronik.sk>

> sice jsem s peltierem take jeste nic neresil, ale obecne se u peltierova
> clanku nedoporucuje prerusovat napajeni z duvodu velkych ztrat. Tepelny
> odpor clanku hned po odpojeni napeti klesne na minimum a teplo se
> prenasi na studenou stranu.

toto som nevedel. takze to vlastne znamena, ze na dosiahnutie maximalnej
ucinnosti pri nie-maximalnom vykone by bolo vhodne napajat ten peltierov
clanok prudovym zdrojom...
takze idealne by asi bolo pouzit riadeny spinany zdroj a napatovo nezavisle
spinace (rele?)

> Navic tazatel psal, ze potrebuje i otaceni polarity, takze predpokladam,
> ze potrebuje mustek, aby mohl intenzivne topit i chladit.
tie 4 MOSy by predsa tvorili mostik, akurat pri vyssich frekvenciach nejaky
pull-up a NPN nebude ten najlepsi budic

pre pana Ondreja: existuje MAX1978/1979, io urceny prave na riadenie
peltierov, akurat ze dovoluje len 5V napajanie.