Re: OT: chemický dotaz

Sobota Únor 16 12:04:34 CET 2008

voda nerozkládá a při přebíjení se veškerá energie mění na teplo.
Anděl

----- Original Message -----
From: "Pavel Troller" <patrol@sinus.cz>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Saturday, February 16, 2008 4:40 AM
Subject: Re: OT: chemický dotaz

> Dobrý večer,
> mám tady takovou starou NiCd baterku, kterou bych chtěl "přeškolit" na
> vyvíječ vodíku. Vodík a kyslík sice vzniká při přebíjení (na článku je
> 1,75V), ale článek bublá i při přepólování (U= cca -0,5V). Co se děje při
> přepólování? Taky vzniká vodík a kyslík? Nějak mi nejde do hlavy že by k
> rozkladu vody stačilo mnohem menší napětí. Nebo se tam děje ještě něco
> jiného?
>
> Anděl
Zdravím,
  dle mého to bude taky vodík a kyslík, ale vznikající na opačných
elektrodách. A menší napětí mu stačí jen dočasně, než se ta baterie vybije
nebo zničí. Je třeba si uvědomit, že vznik vodíku a kyslíku na elektrodách
je vlastně děj podobný běžné elektrolýze vody (ne-li totožný), ale v
případě, že elektrody jsou z různých materiálů (jako v případě baterií), pro
jednu polaritu (tu "správnou") se vlastně efektivně z hlediska elektrolýzy
jedná o antisériové zapojení externího zdroje a vnitřního elektrochemického
napětí toho článku, zatímco pro opačnou polaritu jde o zapojení sériové
(proto taky určitě teče mnohem více proudu) a tedy je napětí vnějšího zdroje
nižší.
     S pozdravem Pavel Troller