I: Náhrada doutnavky LEDkou

jan.kuba honza.kuba@gmail.com
Čtvrtek Únor 14 22:25:32 CET 2008

Miroslav Sinko napsal(a):

>Este som si vsimol, ze hodnota serioveho odporu je 100k. Ak tam nemate
>chybune neni to chyba, je to zamer.
>

>, tak to je zbytocne vela. Max teoreticky prud pri spickovom
>napati 325V je len ~3mA
>

>Pocitate  spatne:

http://jaku.ic.cz/LED230V/BLIK_230V/blik.gif
Kapacita kondu v serii  je 1n5 . Me vychazi impedance kondu  pro 50Hz
okolo 2,1M Ohmu .  Kdyz k tomu pripoctu tech 100kOhmu odpor mam k 230V
pripojen odpor 2,2 MOhmu. Pro jednodussi vypocet predpokladejme napajeni
220V.  Pro 220V a 2,2 Mohmu je proud  maximalne  0,1mA !  Pri 440V to
bude 0,2mA...
A stejny proud tece i obvodem  s trvale svitici diodou. Proto jde pouzit
jako fazovka aniz by to nekoho pokopalo.
http://jaku.ic.cz/LED230V/LED_230V/LED_230V.gif

a vela prikonu spalite na odpore.

Vykon spaleny na odporu 100 kOhmu je pri proudu 0,1mA   cely 1mW.  Pri
proudu 0,2mA to pak bude  2mW.
1-2 mW neberu jako "vela"  spaleneho prikonu. Cca  ty 2mW je v podstate
maximalni celkovy cinny prikon celeho blikatka.
Prikon trvale svitici verze je temer stejny.

> Pri
>kondenzatorovom zrazaci ide hlavne o to, ze ubytok na C netvori cinnu
>cast prikonu, ale jalovu. Seriovy R sa dava len ako ochranny, proti
>prudovej spicke pri zapnuti (ak nemate v ruke zero-cross detektor :-)

V mem zapojeni je to zaroven  i ochrana pri nahodnem pozkozeni toho
kondu 1n5. Pri prurazu tohoto kondiku bude na odporu plne napeti 230 V.
To je cca 0,5W . Blikac se v takovem pripade rozsviti trvale (
vyzkouseno ) a  klasicky odpor 0,25W zacne  hnednout a smrdet, pte je na
nem ztrata cca 0,5W.

Cinny prikon Vasi verze trvale svitici LED
http://www.za.gaya.sk/~sinkom/LED/LED_230.png
mi vychazi okolo 0,24W  !!!!  a vetsina vykonu se spali na tom odporu
470Ohmu. :-(
Je na nem pri proudu cca 22mA  cca 10V coz je zminenych 0,24W. ( a to
zanedbavam spotrebu na vlastni LED a zenerce....)
A to uz je na kontrolku dost.  ( cca 2,1kWh rocne)  Vzhledem ke
slozitosti ( 5 pasivnich + 4 aktivni souc.) a narocnosti na prostor (
330nF kond minimalne na 400V ) je to alespon pro me nepouzitelne zapojeni.

U Vasi blikajici verze je to pak priblizne 20mW cinneho prikonu ( 30V x
0,6 mA )
http://www.za.gaya.sk/~sinkom/LED/LED_230_blik.png
Tedy tahle verze je mnohem uspornejsi, nez predchozi  trvale svitici.

Verze indikatoru s modrymi ( bile) )LED je ovsem mnohem uspornejsi, pte
LEDkam staci pro slusny svit uz onech 0,1mA.