Napajeni LEDek

Pajpach pajpach@katedrala.net
Čtvrtek Únor 14 13:32:22 CET 2008

Ja to kupoval v kusovce u Dig*key za  3,5dolaru. ve vetsich mnozstvich je ta
cena uplne jinde, jestli se to da sehnat i u nas nevim, napred jsem si
nechal poslat vzorky, a kdyz se to osvedcilo, koupil jsem na prototypy par
kusu se spoustou jinych veci u toho Dig*key.
Co se ucinnosti tyce, tak to teplo tam neni kvuli ucinnosti, to je trochu
jinak.
Ten obvod ma spotrebu 15-30mA spickove pri zapnuti az 60mA. To teplo vznika
tak, ze pro jednoduchost rekneme ze obsahuje 16 tranzistoru, vsechny
emitorem uzemnene, a kolektorem pripojene na katody diod. No a ten obvod
ridi proud LEDkami tak, ze meni "odpor" techto tranzistoru. takze na jednom
tranzistoru musi vyzarit rekneme 3V@20mA =  0,06W * 16 budicu = 1W
ztratoveho tepla.
Pri dobrem vypoctu zdroje se da tepelna ztrata snizit na minimum, ale i tak
to neni zadna slava. Na "proudovych" tranzistorech musi byt podle datasheetu
min. 1V. takze kdyz budu budit rekneme 4bile led (50mA @ 3,6V) a bude se to
napajet ze zdroje 4*3,6V+1V = 15,4V tak bude tepelna ztrata na jeden vystup
"jen" 1V*50mA = 0,05W.
Je to dan za nespinany budic. (zakaznikuv pozadavek- nesmi to "blikat" na
jakekoliv frekvenci).

S pozdravem
Pajpach

Lepsi je to s tim spinanym (TPS61081) ten pri stejnych podminkach hreje
poooodstatne min :-)