Stare formaty floppy (bylo Záhada IDE ZIP mechaniky)

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Pátek Únor 8 17:16:06 CET 2008

> Kapacita souvisela s ruznymi otackami machaniky.
> Formaty SD a DD pouzivaly 250 rpm, kdezto HD
> pouzivalo 300 rpm. Datovy tok byl u HD dvojnasobny,
> ale pocet sektoru vysel diky vyssimu rpm mensi
> (15 misto 18 pri standardnim formatovani 512 byte/sec).
>
> Puvodni viceformatove mechaniky skutecne pri prechodu
> mezi DD a HD menily otacky a prenosova ruchlost pak
> byla u HD dvojnasobna (500 kbit/s HD, 250 kbit/s DD).
> Kdyz prislo IBM s modelem AT, ktery mel HD mechaniku,
> tak tam osadili mechaniku, ktera se tocila stale vyssi
> rychlosti (300 rpm) a zapis ve formatu DD vyresili tak,
> [...]
Zdravím,
  přidám taky trošku informací tak, jak si to pamatuji já :-).
  Tak předně, 8" disketa měla 77 stop a většina mechanik zde používaných byla
jednostranných. Aby šla disketa (ikdyž byla deklarována jako jednostranná)
do mechaniky strčit z obou stran, musela se do ní vycvaknout na vhodné místo
dírka :-). Rovněž mnoho mechanik zvládalo vystavit až na 80. stopu, takže
umožňovalo zvýšit kapacitu i tímto způsobem. Záznam byl metodou FM o rychlosti
250 kbps, výjimečně i MFM - 500 kbps. Otáčky výhradně 360/min.
  U 5.25" mechanik bylo vskutku mnoho stupňů volnosti. Mohly být jedno
či dvoustranné, 40 či 80 stopé, se zápisem FM (125), MFM (250) nebo MFM-HD
(500 kbps) a k tomu ještě s otáčkami 300 nebo 360/min. 360/min (jako u 8") se
používalo ale prakticky výlučně pro MFM-HD režim (PC-AT). Některé měly
skutečně signál HEAD LOAD, na jehož aktivaci vybavily hlavy do pracovní polohy,
ty levnější ovšem ne a tam se to vskutku dělalo mechanicky. Měl jsem v té době
mechaniku Teac FD-55 FLV či tak nějak a ta byla jedna z nejvymakanějších. Dal
jsem za ni 6000 Kč. A balíček 10 disket Verbatim po 150 Kč.
  Díky tomu největší 5.25 šunka měla jen 160 kB (single side 40 track FM),
zatímco ta nejnadupanější 1.2M (double side 80 track MFM-HD).
  U 3.5" disket se používalo už jen 300 rpm, ale ostatní parametry stejné jako
MFM-HD u 5.25". Díky tomu se mohlo přidat pár sektorů a kapacita zvednout z
1.2 na 1.44 MB. Byly ovšem i stroje, které nedokázaly užívat MFM-HD diskety,
např. Amiga. Ta pak na 3.5 končila, díky "nadupanému" formátu, na 880 kB,
zatímco PC se stejnou hustotou záznamu mělo jen 720.
  Tehdy byla naším hitem úprava ZX Spectra na 80kB RAM a běh CP/M. Byl jsem
autorem podstatné části BIOSu pro toto řešení a proto si to pamatuji ještě
celkem dobře. Navrhl jsem pro naše diskety vlastní formát - používali jsme
5.25", ale hardware nezvládal HD - bohužel Sinclair ta data nepozřel ani
se Z80 DMA (nežertuji, opravdu ho naše konstukce obsahovala). Tak jsem všechny
gapy srazil na minimum a vešlo se mi tam 5 kilových sektorů (BIOS je uměl
handlovat jako 2 512bytové) a jeden půlkilový k tomu. Díky tomu jsme měli
kapacitu diskety 880 kB :-). A byl tam dost vymakaný interleaving, takže
to četlo rychleji než tehdejší PC :-). Psal jsem to - a nyní pozor, v nástroji
od firmy ***MICROSOFT***, a to makroasembleru M80. Tehdy jsem tuto firmu
miloval pro její fantastické nástroje - masm M80, fortran F80, basic B80,
a linker L80. Byly malé a velmi kvalitní. Nikdy bych neřekl, jak moc se můj
vztah k této firmě časem změní :-).

S pozdravem Pavel Troller