Zahada kolem NPN tranzistoru

Pavel Kadečka pavel.kadecka@gmail.com
Středa Únor 6 16:52:50 CET 2008

Máme tady takovou záhadu, v jistý aplikaci se nám přepaluje pojistka
500mA (nebo až 2A) a jediná cesta, kudy by mohl téct proud větší než
500mA je tranzistor NPN ve směru C --> B. Je to vůbec možné?

Napájecí napětí je 12V, C je připojený přímo na 12V, B přes 33k na 12V
a navíc z B na zem je připojená zenerka asi 9V. Tranzistor je BC549
(nebo blízký příbuzný) a je zapojený jako emitorový sledovač, těch 9V
se dostává na E, kde se měří napětí. (Je tam připojená měřící relé, v
podstatě analogový vstup neboli voltmetr se vstupním odporem někde
kolem 60k).

Z B se pak přes diodu připojuje měřený obvod a pokud je proti zemi
nějaký odpor (kiloohmy?), napětí na B se sníží pod 9V (na cca 5-7V),
tím se sníží i na E.

Máme podezření, že se B někdy zkratuje (nebo skoro zkratuje - přes DC
motor 12V) a pak by z C do B tekl proud a spálila by se pojistka.

Předem díky za jakékoliv nápady, snad jsem to popsal dost
srozumitelně. Nemám teď možnost si to osahat a oměřit, trápí se s tím
kolega a já to spíš jen z povzdálí sleduju ;-)

P.K.