Uprava baterky - menic pre LED z 1x AA accu

Miroslav Sinko sinkomiro@rocketmail.com
Neděle Únor 3 23:24:44 CET 2008

S tranzistorom som dost laboroval, ale mohol som pouzit len to, co som
nasiel doma (marodka :-). Na tranzistore vela zalezi, to je pravda, ale
ako som ratal, ani tak nejde o ucinnost. Ta bola vzdy priblizne rovnako
60%, rozdiel je v dosazitelnom vystupnom prude - zodpovedajuco sa menil
aj vstupny. S tymto BC337-40 som pri uvedenych ostatnych suciastkach
dosiahol cca 48mA (vyst. napatie je 3.04V). Este pouzitelny bol KC509
(42mA), ostatne ma sklamali. Skusal som BC639 (25mA. Nizke Usat, ale aj
h21), KD139 (cca 35mA a tie rozmery) a nejake "exoticke" MPSA44, C945
(vysledok pod uroven).
Ale vdaka za radu, ked sa mi nejaky z fotaku dostane do ruk, urcite
vyskusam.

Vystupny prud dost zalezi aj na bazovom odpore. Co som ponachadzal tuto
istu schemu na nete, tak uvadzaju odpor 560 - 1k, no vystupny prud je
nizky... Tak som odpor patricne zmensil. Prud sa zmensovanim odporu pri
cca rovnakej ucinnosti zvysuje az do odporu 51ohm, potom uz vyrazne
klesa ucinnost (vystupny prud rasie uz len malo, zato vstupny rapidne).
Zvolil som teda takuto rozumnu hodnotu 82R.

Co ma zaujalo, takmer nezalezi na pocte zavitov cievok trafka. Skusal
som po 10 - 15 - 20 zavitov a vzdy bol vysledok +/- rovnaky.

Pomery v obvode teraz pri nabitom accu:
vstup: 1.3V / 180mA
vystup: 3V / 48mA
z toho ucinnost vychadza 61%
frekvencia je cca 65kHz (merane citacom v kolektore/baze tranzistora)

miro

PS: toto vsetko dopisem na stranku, len musi byt viac casu :-)