Re: Monopolisti a bojkot (Re: [OT] o myších linuxu (bylo Reference na www.alza.cz))

Petr Zahradnik clexpert@clexpert.cz
Neděle Únor 3 22:34:17 CET 2008

Puvodni zprava ze dne 3.2.2008 od Galloth:

> Nevim jestli vubec mam odpovidat, protoze zacinam z Vas citit snahu
> nepochopit me argumenty, ale presto to jeste zkusim.

Ale chci pochopit, chci...

> Ne, takto to mysleno nebylo. Bylo to mysleno ve vyuce. To jest skola
> by nemela nutit studenta pouzivat nejaky placeny produkt, pokud
> existuje alternativa. Zadani by melo byt vyreste problem, predvedte
> prezentaci. A ne pak odevzdejte dokument ve Wordu, ci odevzdejte
> dokument v tom ci tom. To jestli se student rozhodne provadet
> vypocet v Octave nebo v MAtlabu by mela byt jeho volba.

Skola poskytuje prostredky, tak proc by nemohla vyzadovat, aby jich
bylo vyuzito? Kdyz to potrebuji nejak unifikovat? Automatizovat? Aby
to bylo nejake podobne, aby to melo nejakou kulturu?

Mas k dispozici pocitace ve skole, muzes si to tam napsat. Nebo napsat
doma v MS-DOSu v Text602 a pak prines do skoly na diskete a prevedes
si to na skolnim pocitaci do Wordu.

> Jak jsem psal v nekterem z drivejsich prispevku. Vhodny format je
> takovy, ktery je otevreny a nic nebrani jeho implementaci tretim
> osobam. Takze ano. Mohl by jste si napsat prohlizec daneho formatu
> treba na IQ-151 nebo cokoliv jineho.

Ale proc by to tak meli delat? Oni prece ty prostredky poskytuji. Se
mnou se take nikdo nebavil a nemohl jsem si ani prinest disketu.
Dostal jsem jmeno/heslo do saloveho pocitace, prisel k terminalu,
soubory se mi ukladaly do uloziste saloveho pocitace. Nemohl jsem ani
nic nikam nosit.

Dneska jsou snad studenti tak zhyckani, ze si musi delat vsechnu praci
doma na linuxu a nejsou ochotni ani sednout ve skole k nejakemu
pocitaci a ten prevod si tam udelat?

> Zamenitelne samozrejme nejsou na urovni formatu, ale na urovni
> pouziti uz ano. Spousta prezentaci se kterymi se dostavam do styku
> je v pdf, protoze neni potreba behajici kralicek, ale prezentuji se
> vysledky.

Nejde o behajiciho kralicka, ale o postupne zobrazovani ruznych
objektu, jejich mizeni, ruzne zvyraznovani. PowerPoint ma proste ruzne
ficury pro prezentace, neni to dokument typu PDF.

> Takze prezentace muze byt vytvorena ve formatu pdf a clovek ma pak
> navic jistotu, ze se mu vsude zobrazi stejne a ze se mu nestane, ze
> vzorecek vyjede spoza obrazovky, jak se stava u powerpointu v
> pripade, ze se jej nahodou pokusite otevrit v jine verzi ci rpogramu
> nez byla prezentace vytvorena.

Pak ovsem proc PDF? TXT dokument bez diakritiky ma jeste lepsi
vlastnosti. Ten se precte i v DOSu.

> Problem je v tom, ze dnes se tise predpoklada, ze ten notebook mate.
> Alternativa existuje vzdy (i zazdit se v jeskyni je jista
> alternativa). Velka vetsina materialu je prave v elektronicke
> podobe. Vy jste se ucil ze script, moderni student se jiz v podstate
> v mnoha pripadech uci z monitoru.

Windows plus Office pro studenty, to je par tisic korun. Jako
investice do vzdelani je to prd. Me napriklad nutili koupit si
rysovaci pera a rysovat tusi. Pritom fixa by vysla levneji. Nemam rad
tus, ale musel jsem. Skola me nutila. Take prkno a priloznik jsem si
musel tenkrat koupit. Sablonky... A pritom technicke kresleni jsme
meli myslim jen jeden rok.

Dneska ti studenti jsou hrozne nevdecni, muzou pouzivat pocitace a
jeste se cukaji :-)

Kdyz se ten moderni student uci z monitoru, to znamena, ze si nemusi
kupovat skripta a knihy? Vis, co ja za ta skripta tenkrat dal? To jsem
si musel koupit. Takze moderni student na vsem usetri a muze si koupit
Windows. Aspon si koupi neco uzitecneho, ja pak ta skripta vyhodil.

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem
ICQ: 21215917, MSN: clexpert@clexpert.cz