Re: Monopolisti a bojkot (Re: [OT] o myších linuxu (bylo Reference na www.alza.cz))

Galloth lordgalloth@gmail.com
Neděle Únor 3 21:54:39 CET 2008

Nevim jestli vubec mam odpovidat, protoze zacinam z Vas citit snahu
nepochopit me argumenty, ale presto to jeste zkusim.

3.2.08, Petr Zahradnik <clexpert@clexpert.cz>:
> Puvodni zprava ze dne 3.2.2008 od Galloth:

> Tim, ze se elektronicka objednavka obedu v menze musi udelat ve Wordu
> nebo Excelu, kdyz to dotycny nechce donest na papire, snad nevznika
> preference nejake komercni firmy ve smyslu naruseni studia. Kdyz je
> skola vybavena sicimi stroji Minerva Bobin, tak snad take ne.

Ne, takto to mysleno nebylo. Bylo to mysleno ve vyuce. To jest skola
by nemela nutit studenta pouzivat nejaky placeny produkt, pokud
existuje alternativa. Zadani by melo byt vyreste problem, predvedte
prezentaci. A ne pak odevzdejte dokument ve Wordu, ci odevzdejte
dokument v tom ci tom. To jestli se student rozhodne provadet vypocet
v Octave nebo v MAtlabu by mela byt jeho volba.

> A jak jinak zabranit jejich sireni?
Otazka je k cemu je takove PC, kdyby opravdu nekdo chtel ty kody k
necemu pouzit, musel by u toho sedet cele hodiny a nikdo jiny by se k
tomu nedostal, takze vysledkem je, ze i kdyz by skola tyto kody mela,
tak by byly v podstate urceny por nekolik zajemcu a ostatni studenti
by o nich ani nevedeli aby se netvorili fronty, rpotoze kazdy by se
chtel podivat.
Technicky nevim, jak zabranit jejich sireni, ale vim ze jsou na
internetu knihovny, ktere poskytuji danou literaturu, ale neumoznuji
jeji stahnuti. Jak to maji resene to nevim, ale jde to.
Co mne ted aktualne napada: kody zasifrovane, existuje program, co je
umi zobrazit, ale je vazan HW klicem na konkretni stroj. Program
neumoznuje zadnou formu kopirovani. Studenti se mohou pres sit k
tomuto stroji pripojovat s uceben a kody si prohlizet.

> Takze v cem konkretne tedy korespondovat a predavat dopisy, tabulky,
> technicke vykresy, abych mohl pouzit IQ-151, PMD-85 a ZX Spectrum?
Jak jsem psal v nekterem z drivejsich prispevku. Vhodny format je
takovy, ktery je otevreny a nic nebrani jeho implementaci tretim
osobam. Takze ano. Mohl by jste si napsat prohlizec daneho formatu
treba na IQ-151 nebo cokoliv jineho.

> Formaty PDF a PPT nejsou zamenitelne. Kdyby byly zamenitelne, jeden z
> nich by prece nemusel vubec existovat. Je jednoduse obvykle, ze se
> prezentace delaji v Power Pointu, tedy v programu, ktery je prave pro
> tyto ucely urceny.
Zamenitelne samozrejme nejsou na urovni formatu, ale na urovni pouziti
uz ano. Spousta prezentaci se kterymi se dostavam do styku je v pdf,
protoze neni potreba behajici kralicek, ale prezentuji se vysledky.
Takze prezentace muze byt vytvorena ve formatu pdf a clovek ma pak
navic jistotu, ze se mu vsude zobrazi stejne a ze se mu nestane, ze
vzorecek vyjede spoza obrazovky, jak se stava u powerpointu v pripade,
ze se jej nahodou pokusite otevrit v jine verzi ci rpogramu nez byla
prezentace vytvorena. Samozrejme PowerPoint ma vice moznosti, ale
pokud o ne autor prezentace nestoji, neni duvod ho k tomuto programu
nutit. Podotykam ze se nejednalo o predmet na se zamerenim na tvrobu
prezentaci. Tam by byla samozrejme situace trochu jina.

> To je pravda :-)

> Takze koukam, ze alternativa existuje. Skola tedy poskytuje vsechny
> prostredky. Tak kde je problem?
>
> Kdyz jsem ja byl na vysoke skole, tak jsem zadny notebook nemel, nikdo
> nemel. Kdyz jsem mel neco udelat, musel jsem si najit nejaky volny
> terminal v nejake budove skoly po meste nebo jet pres cele mesto do
> vypocetniho strediska a tam o nej take bojovat.

Problem je v tom, ze dnes se tise predpoklada, ze ten notebook mate.
Alternativa existuje vzdy (i zazdit se v jeskyni je jista
alternativa). Velka vetsina materialu je prave v elektronicke podobe.
Vy jste se ucil ze script, moderni student se jiz v podstate v mnoha
pripadech uci z monitoru.

> Tedy ja nevim, co mam na to rict. Ted jsou takove moznosti, ze me se o
> tom tenkrat ani nesnilo. A take to slo. Co to znamena koupit si
> Windows a Office (cena pro studenty je smesna) proti tomu, kdy zadne
> pocitace nebyly? Co ja bych za to tenkrat dal, kdybych se mel tak, jak
> se maji studenti dnes. My jsme museli nejen chodit na ucebny, my jsme
> nemeli ani internet, my jsme museli sedet v knihovnach...

> Nevim. Ja mam Windows.

> A za to muze take Microsoft? :-)

Zde jste nemel odstrihovat predchozi komentar na ktery jsem reagoval.
Ten totiz zmel, ze spousta firem jiz inzeruje, zda dana vec funguj pod
linuxem. A ja jsem se na tomto prikladu pokusil ukazat, ze tomuto
tvrzeni se neda verit, alespon ne obecne.