Monopolisti a bojkot (Re: [OT] o myších linuxu (bylo Reference na www.alza.cz))

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Neděle Únor 3 17:52:37 CET 2008

Zdravím,
  tohle bude můj poslední příspěvek na dané téma. Už jsem nechtěl
reagovat, ale zdá se, že zde jsem přímo dotazován, tak budu odpovídat.

> Puvodni zprava ze dne 3.2.2008 od Pavel Troller:

> Cim se akademicka puda lisi od jakekoliv jine pudy? Co to vubec je
> akademicka puda?

Akademicka puda se lisi od jine tim, ze by zde mela platit nezavislost na
komerci, objektivita a nestrannost. Studenti by meli byt vzdelavani tak, aby
si osvojili objektivni znalosti z daneho oboru, bez ovlivnovani komercnimi
subjekty, prosazujicimi sve zajmy.

> Zaplatpambu, ze tam jsou vazby na Microsoft. Maji z toho i spousty
> vyhod. Treba maji take kompletni zdrojakyk od Windows, co ja vim.

A prave to nelze povazovat jednoznacne za vyhodu. Nevim, zda je Vam znamo,
ze kdokoli, kdo nahledne do zdrojaku Windows ci jineho blizkeho produktu firmy
Microsoft, je automaticky vyloucen i do budoucna z moznosti prispivat
k jakemukoliv projektu s podobnou funkcionalitou mimo M$ (napr. wine, samba
atd). V opacnem pripade bude totiz vydan v nebezpeci, ze bude zalovan firmou M$
nejen on, ale cely projekt, na kterem spolupracoval. To neni legrace, to uz se
bohuzel stalo. Domnivam se, ze zrovna strategie "pootvirani" zdrojaku Windows
je velmi dobre promysleny tah, jakym poskodit Open Source komunitu. Proc dali
k dispozici zdrojaky ? Ja kdyz to udelam, ocekavam automaticky, ze me algoritmy
budou pro druhe inspiraci a pouziji jich. Proto to delam. M$ je zverejnuje
ze zcela opacnych duvodu - aby jich uz nikdo jiny pouzit NEMOHL. Takze pokud
rekneme nekde v prvaku ve vyuce programovani treba i v dobre vire, z neznalosti
vyse uvedeneho, nejaky ucitel ukaze na jedne prednasce kus source windows,
vlastne tim prave znemoznil svym studentum spolupraci na techto projektech.
A to je presne to, co by se na akademicke pude stat v zadnem pripade nemelo.

> A v jakych formatech by se mela oficialni korespondence na akademicke
> pude dit?

Rozhodne ve standardnich. Myslim, ze uz jsem na to odpovidal drive, nebudu
se opakovat.

> To je snad rozhodnuti CVUT. Holt se musis prizpusobit. Co je na tom
> divneho? Musis se prizpusobit i v jinych oblastech sveho chovani,
> nevidim duvod, proc by to melo byt v tomto jinak.

Prave proto mluvim o tom, ze na akademicke pude by to tak byt nemelo. Pokud
chci jit za vzdelanim, nemel bych byt nucen akceptovat neco, co je proti mym
zasadam. To same samozrejme plati o statnich institucich atd. Pokud jde
o privatni firmu, tam mate naprostou pravdu. Pokud mi to nevyhovuje, nemusim
tam jit delat.

> Tak kde je tedy problem?

V tom, ze co si mohu dovolit ja, nemohou si dovolit moji studenti (vuci mne
samozrejme ano, ale ne vuci zbytku CVUT :-) ). Preci tu nejedeme v rezimu
"co te nepali, nehas", ale mluvime na obecne urovni.

> Coze? To si jako delas legraci? A jak to jako kdo pozna? Mas snad na
> cele vytetovaneho tucnaka a na zadnici napsano, ze pouzivas linux?

Pozna to treba tak, ze si chce zaridit internetove bankovnictvi. Nastesti
v tomto pripade uz jde v mem pripade o minulost, Sporitelna jiz Linux uznala
a podporuje. Nicmene, kdyz jsem to zkousel asi pred 5 lety, pani za
prepazkou skutecne vypadala zpocatku velmi nechapave a pozdeji dosti
popuzene, ze si dovoluji neco, co jeste prede mnou (povazte) nikdo jiny
nechtel!
  Nebo to poznate, kdyz si jdete sednout s notebookem do kavarny, kde maji
hrdy napis "WiFi zdarma" a on vam ten notebook sice WiFi najde, ale je to
walled garden a ven se dostanete jedine pres stranku plnou ActiveX :-(, do
ktere musite zadat heslo z napojoveho listku. A kdyz se zeptate vrchniho,
taky vubec nechape, co chcete a ma vas za magora.

> Ale to je prece dalsi hovadina. Kdyz se kouknu do jakekoliv nabidky
> pocitacu, je tam pulka pocitacu bez operacniho systemu nebo s
> predinstalovanym linuxem. Na kazdem datasheetu se uvadi, jestli to
> nebo to funguje s Windows a s Linuxem a s MaxOS apod. Navic mnozi z
> tech prodavacu maji i linux doma nainstalovany.

Ano. Kdyz uz se o tomto zminujete, nezbyva nez opet zareagovat.
Mate pravdu, ze pulka stroju, ano i notebooku, je dnes k mani bez OS nebo
s Linuxem. Tak. A ted navstivte treba nas stary dobry www.alza.cz. Rekneme,
ze si chci koupit notebook IBM/Lenovo. Proc ? Protoze jsou moderni a vim,
ze na nich Linux dobre funguje. Zadam tedy, ze chci notebook bez OS (stejne
si budu davat Linux vlastni)... Ale co to ? Uz nemam moznost vubec IBM
zadat! Proste IBM notebook bez OS - no-no. Dobra. Tak tedy slusny HP.
Myslim slusny, nekde kolem tech 35k. Zkousim... Nejlepsi v kategorii bez
OS je za 15500. Cvicne davam jako OS XP Pro. A vida, hned je tu strojek
za 35k. Ten bych chtel! Ale proc mi ho neprodaji bez OS ????? Bohuzel,
nezlobte se na mne, vidim z toho jednoznacny zaver - Linux je pro chude.
Ten, kdo ma 35k, tak prece nebude chtit Linux, a nebo pokud ano, jiste rad
zaplati dan firme M$, ikdyz prvni vec, kterou harddisk toho notebooku
zazije, bude fdisk. A zkuste to chtit po prodejci! Nejde, nemozne, vylouceno.
  Samozrejme muzete rict, ze je moji svobodou takovy notebook nekupovat,
ale tim padem mne odsuzujete k tomu, ze si musim koupit mene kvalitni zbozi.

> Dneska v podstate vsude z poza rohu vykukuji tucnaci a linuxove
> distribuce, v kazdem casopise je jich spousta, cpe se to vsude, je to
> v kazdem routeru, v kazde navigaci. Jakapak mensina?

Noo.. Zajimave, ja asi do rohu nekoukam. Ale treba kdyz jezdim metrem, tucnaka
jsem tam nikdy nevidel. Zato JehoVistou bylo loni metro polepeno a vydlazdeno.
A vzpomenme na ty super reklamy s jestery. Ty se mi nahodou libily, protoze
ti jesteri byli pekni a text "Microsoft Office prosel evoluci" spolu s temi
jestery nadherne ladil :-).

> Vsak at si haji sve zajmy, ale proc porad tak nenavistne vuci okoli?
> Copak uzivatel Windowsu se snad svobodne nerozhodl, ze bude pouzivat
> Windows? Svoboda snad jen pro Linux?

Nekteri to skutecne delaji prostredky, ktere nejsou zcela ... slusne receno...
korektni. Doufam, ze mne mezi ne neradite, snazim se diskutovat pokud mozno
jazykem slusnym a misto emotivnich vykriku spise argumentovat fakty. Ne kazdy
je ovsem VS pedagog a tak to asi od kazdeho nemuzeme ocekavat. A po pravde
receno, skutecne nemam pocit, ze bychom byli nejak moc agresivni. Ano, Petr
T. byl dnes unesen emocemi, kdyz mu nekdo radil proti srsti, ale i tak
mam pocit, ze cela tahle diskuse je tomu vsemu neadekvatni.

> Hmm, to je hezke. A kde konkretne? Ted jsem tam vlezl, naklikal par
> diskuzi a nikde nic. Leda nejaka arogance od nejakeho machra pro BFU.
> Ukaz prosim nejaky konkretni odkaz. Rad se podivam, protoze toho
> opravdu moc nevidam...

Hledejte treba prispevky pana s nickem LO nebo Radka Hulana. Druhy jmenovany
je zvlastni clovek, dokonce Linux patrne alespon nejakou dobu pouzival, ma to
na svem blogu, ale jinak svymi nazory o M$ a Linuxu vzdy rozpouta vasne :-).

> Ja bych to rekl jinak. Nikdo nikomu nic neodpira, jen proste
> nezajistuje, aby to tam take fungovalo. Proc by to take delal?

Kdyby to bylo jenom tak, bylo by to fajn. Ovsem ve svetle nekterych faktu,
diskutovanych jak v tomto, tak i v jinych mych prispevcich, to spise vypada,
ze jsou obcas podnikany proaktivni kroky ke ztizeni pozice alternativnich
OS.

> Prece kdyz si nekdo svobodne vybere, ze si do pocitace nainstaluje
> linux, musi pocitat s tim, ze bude zrejme nekompatibilni s vetsinou,
> ktera pouziva windows.

Ale to by prave nemelo platit!!! Pri duslednem pouzivani standardizace by
alespon na urovni vymeny dat mela byt kompatibilita zajistena.

> Tak jako kdyz si nekdo postavi traktor, ktery
> bude nekompatibilni se silnici, no tak holt bude muset jezdit jen po
> poli a nemuze na tu silnici... Ze by mel stat upravit silnice a zakony
> i pro tech par nadsencu, kteri si chteji postavit "svobodny" traktor?

Nene. Tak to neni. Predstavte si jinou situaci. Dominantni automobilka
zacne dodavat auta, ktera jezdi na mirne odlisne palivo. Brzy bude techto
aut na silnicich 95% - jsou levna, maji je vsude, jsou v libivych barvach
a snadno se ovladaji - nejen ze nemaji pedaly, ale ani volant, staci kliknout
na cil na mape a uz to jede :-). A nahle majitele ostatnich znacek aut zjisti,
ze pro ne neni palivo, nebot vsechny pumpy v okoli vedou uz jen to, na ktere
jezdi dominantni vozidlo. Jak by vam bylo v tomto pripade, pokud byste nechtel
prejit na tuto znacku, napr. proto, ze rad mate svuj vuz pod kontrolou
a bez volantu a pedalu byste nemel dobry pocit z jizdy ?

> Navic stat umoznuje komunikovat i na papire, to je dalsi alternativni
> cesta, linux - vytisknout - podepsat - odnest. Neni zadny problem.
> Koneckoncu i CVUT ti to umoznuje, sam to pises.

To je naprosta pravda, ale jak uz jsme si vysvetlili, je to svoboda "na jine
urovni" :-).

> Petr Zahradnik, pocitacovy expert

S pozdravem Pavel Troller