Re: Monopolisti a bojkot (Re: [OT] o myších linuxu (bylo Reference na www.alza.cz))

Hfmcons hfmcons@gmail.com
Neděle Únor 3 15:18:07 CET 2008

Toto je bohužel, nebo díky bohu, typická tržní "houpačka". Na počátku byla
firma, která v daném oboru v podstatě neměla konkurenci. S přibývající její
hodnotou nabrala různé optimalizátory v domnění, že se podaří vyrobit zisk
již ne aplikováním nových technologií o které bude zájem(což je samozřejmě
na vytváření zisku to nejsložitější), ale využíváním dosažených zisků k
rozšíření dosavadních technologií, vytlačováním(zcela legálními ale
samozřejmě i nelegálními způsoby) potenciální konkurence z trhu. Je možné,
že naprosto důsledným využíváním všech dostupných prostředků by si nějaká
větší firma dokázala zvýšit strop "houpačky" do velkých výšin. Ale většinou
se původní priority firmy rozplynou do nepodstatných, zisky klesnou a
přijdou na řadu kompromisy, ústupky atd. Jde o dlouhodobě prověřenou
filozofii: Investuji(prodělávám), mám zisk, zblbnu, krachuji. Dle mého
názoru je toto pořád dokola s tím, že se jistě můžou najít výjimky ;-)
S pozdravem,
                        Miloš Dašek
  ----- Original Message -----
  From: Pavel Troller
  To: HW-news
  Sent: Sunday, February 03, 2008 1:12 PM
  Subject: Re: Monopolisti a bojkot (Re: [OT] o myších linuxu (bylo
Reference na www.alza.cz))

  Zdravím,
    nevím, zda tento názor je populární nebo ne, ale dle mne je zčásti
  chybný. Vychází totiž z předpokladu, že program nemůže fungovat pod
  50 OS současně, resp. že by se muselo nějak extensivně "starat". Lépe
  by asi bylo, kdyby byly vyslyšeny dávné snahy vývojářů, aby bylo možno
  psát programy přenositelně. Pokud by tvůrci jakéhokoliv OS skutečně
  měli na mysli blaho uživatelů i programátorů a ne jen osobní zisk, šli
  by nepochybně touto cestou. Naopak, Microsoft je znám tím, že zcela
  _záměrně_ vytváří na většině úrovní nekompatibility. Vzpomeňme na jeho
  slavnou cp1250, která je vlastně identická s iso-8859-2, až na jiné
  kódy pro písmenka ž, š a ť. Proč to M$ udělal ? Nebo třeba že jeho
  Java VM není plně kompatibilní s originálem od Sunu (ten se s ním kvůli
  tomu tuším i soudil). Obsahuje proprietární "rozšíření", takže program
  napsaný pro M$ VM nemůže běžet v obecné Javě. Dále budiž připomenuty
  současné snahy po standardizaci "poloproprietárního" formátu OpenXML,
  ačkoliv již máme zcela vyhovující ISO standard Office Document Format.
  Kvůli tomuto M$ zmanipuloval vlády řady rozvojových zemí, aby se
  přihlásily do ISO a "daly ruku do ohně" za nový standard. Ale ani tato
  manipulace se nezdařila a standard přijat nebyl. ISO je však nyní
  v rozkladu, protože nově přijaté "dummy" země se nezúčastňují jinak vůbec
  jeho zasedání a tudíž není vůbec usnášeníschopné, takže je nemůže ani
  zase vyloučit :-).
    Jako další umělé zdroje nekompatibilit uveďme:
    - proprietární rozšíření HTML, zejména ve starších verzích prohlížečů,
    - vlastní verze (rozuměj: zprzněniny) standardů v různých oblastech
  síťových technologií, jako je M$ verze Kerberosu, MS CHAP, MSPPP a další
  (kdysi dokonce byl M$ tak oprsklý, že chtěl prosadit změnu v samotném
  základu TCP s pomocí tzv. "zrychleného handshake" při startu relace,
  ale naštěstí tím sám sebe vyšachoval, neboť to už sáhl opravdu hodně
  hluboko a nebyl kompatibilní prakticky s nikým, takže to zase opustili).
    Výše uvedené příklady bohužel nasvědčují tomu, že M$ se snaží, aby
  rozdíly mezi jeho produkty a "zbytkem světa" byly co možná největší.
  Tím jednoznačně způsobuje, že pokud by někdo chtěl skutečně vyvinout
  program, funkční pro všechny platformy, jeho vývoj se podstatně
  PRODRAŽÍ. Takže je to negace původního výroku. Ano, budeš psát levně,
  ale jen tehdy, pokud budeš psát jen pro mne. Chceš-li psát i pro ty
  ostatní, dostaneš přes prsty! A to je právě to omezení svobody, o kterém
  je tu tolik řeč.
    S pozdravem Pavel Troller