Monopolisti a bojkot (Re: [OT] o myších linuxu (bylo Reference na www.alza.cz))

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Neděle Únor 3 14:09:06 CET 2008

Krásné odpoledne,

> Hezké odpoledne,
>
>     a od uživatele libovolného jiného OS nutí používat cokoli od
> Microsoftu? Kdo nutí lidi s Linuxem používat dokumenty DOC XLS a
> podobně? Nikdo je přece nenutí. Nebo ano? Existují i jiné textové
> editory než Word, jiné tabulkové procesory než Excel, jiné další
> programy. Kdo nutí uživatele Linuxu kupovat myš s logem MS?

Nu, to máte těžké. Napřed si dovolím odpovědět na první část otázky,
a pak na druhou.
Tak například vezměme ČVUT. Ačkoliv jde o akademickou půdu, jsou tu zřejmě
vazby na firmu Microsoft, neboť veškerá oficiální korespondence se děje v jeho
formátech. Tyto jsou navíc vybaveny speciálními makry, takže opravdu nejdou
otevřít ani v OpenOffice, ani v Koffice, skutečně jen v pravých a nefalšovaných
MS Office. Zde tedy jednoznačně dochází k aktu vynucování použití těchto
produktů, neboť bez nich se prostě nemůžete účastnit výměny informací.
  Ovšem ani to mne nepřesvědčilo. Už řadu let je situace taková, že spíše
ČVUT potřebuje mne než já ČVUT :-), takže prostě pokud opravdu je třeba něco
takového vytisknout či vyplnit, tak prostě za někým zajdu, kdo tyhle nástroje
má, nechám si to od něj vytisknout a pak to vyplním tužkou :-). Co chtěli,
mají. Máte pravdu, nikdo mne vlastně k ničemu nenutí, dá se to přeci vždycky
udělat jinak :-).
  Co se týče druhé otázky, máte skutečně naprostou pravdu. Nikdo mne ani
nikoho jiného nenutí kupovat si microsoftí myš k Linuxu :-). O tomto předmětu
jsem se ale nikdy nebavil, ani jsem nikoho k něčemu podobnému nenutil.

>     Mám pocit že nikdo. Jenže furt jen vidím agresivitu od uživatelů
> jiných systémů proti uživatelům Windows. Konec konců, ještě jsem nikde
> neviděla tak bouřlivou diskusi na téma Windows <> MacOS. Ale Windows <>
> Linux je tu skoro na denním pořádku.

Inu, ono je to tak: Pes zahnaný do kouta hodně štěká. Vžijte se do duše
člověka, který proto, že se svobodně rozhodl jít svojí cestou, denně slyší
výroky jako: "Hele, on asi nemá ani na windows", nebo "Nojo, linuxák, to je
určitě blázen, nejspíš to bude úchyl i jinak", eventuelně prostě stačí, když
přijde do obchodu a zeptá se s nevinnou tváří: "A tenhle /scanner/printer/myš
má podporu v Linuxu ?", a prodavač ho málem za to nechá deportovat do Gulagu.
Každá menšina si prostě hájí svoje zájmy a někdy i tak, že je to slyšet.
Ale neřekl bych, že to je vyloženě věci win x lin. Ještě pořád jsme na tom
dobře: nemlátíme se na stadiónech jako sportovní fanoušci :-), nezapalujeme si
na ulicích auta jako různé národnostní menšiny různě po světě, nevedeme svatou
válku a necvičíme si piloty, abychom to naprali do ústředí Microsoftu :-).
A mimochodem, podívejte se třeba na root.cz, což je "linuxácký" server, kolik
sprostoty a vulgarizmů se tam najde v diskuzích od uživatelů windows :-).
  A ještě jednu věc bych navrhl k Vašemu ctěnému uvážení: Neházejte prosím "do
jednoho pytle" agresivní jedince a linuxáky. Mohlo by se to někoho dotknout.
Ano, jsou mezi námi takoví, ale jsou i jiní. A naopak agresivní jsou i ostatní,
viz ten root.cz.

>     Na svém počítači můžu mít přeci co chci. Pokud se rozhodnu pro
> Windows, mám je. Pokud si vyberu Linux, mám jej. Pokud opravdu chci mít
> něco extra, napíšu si OS svůj. Kde je problém?

Nu právě v tom, že někteří Vám toto právo odpírají, respektive s tím budete
mít v životě problémy, a to považuji za špatné.

> Z Ústí nad Labem zdraví a hezký den přeje
>

> 					Saša K. Svobodová
Též krásný den,
  Pavel Troller