ISP programator

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Pátek Únor 1 10:41:03 CET 2008

> Mate uplnu pravdu, podporujeme len WIN (od 95 po Vistu), lebo
> statisticky marginalne operacne systemy (fakt sa nechcem nikoho
> dotknut ani rozputat flameware, hovorim len fakt) neposkytuju priestor
> na dostatocny profit.

Zdravim,
  dovolil bych si malou pripominku: Podpora "marginalnich operacnich systemu"
dnes jiz neznamena, ze musite psat celou aplikaci znova. Jde o to, ze pri
trose dobre vule lze napsat aplikaci skutecne multiplatforme a tak s jen
malym usilim vynalozenym navic zajistite spokojenost dalsich par procent
vasich uzivatelu.
  1) Pouzivam ve sve profesi radu aplikaci, napsanych napr. v Jave, ktere jsou
opravdu multiplatrofmni. Jde o aplikace vyvinute velkymi firmami, ktere uz
si uvedomily, ze kazde procento userbase se pocita. Naopak, jedna nejmenovana
firma z Nemecka u nas prisla o obchod radove v desitkach milionu, kdyz jsme
s usmevem na rtu odmitli jeji nabidku windoze-only dohledoveho systemu a
in-house jsme si vyvinuli vlastni, ikdyz jsme museli podstoupit i reverzni
inzenyring jejich proprietarniho protokolu.
  2) Pokud z jakehokoliv duvodu nelze pouzit multiplatformni system (napr.
Javu), lze pouzit alespon multiplatformni toolkit (napr. WxWidgets). Pak se
jen zkompiluje zdrojak pro vice platforem - Windows, Linux, BSD... Je to o neco
pracnejsi, protoze potrebujete nekoho, kdo provede tu kompilaci, ale stale je
zde vyhoda jednoho zdrojaku, maximalne s nejakymi #ifdef __linux__ ci podobne.
  3) Pokud ani to neni z nejakeho duvodu mozne (zpravidla z nedostatku ochoty
vyvojare ci tlaku firmy Microsoft), lze alespon zajistit kompatibilitu s
dnes jiz pomerne schopnymi emulacnimi nastroji, napr. wine. Jednim z prvnich
prukopniku teto strategie byl Google, ktery uvolnil Linuxovy balik svych Maps
tim, ze pouzil windowsi binary a v bundlu k nim dodal specialni opatchovanou
verzi wine (nativni wine tehdy jeste GM nebezel). Jeho prikladu nasledovala
rada dalsich firem a dnes je videt rada "linuxovych verzi" ruznych produktu
vcetne her, coz jsou vlastne windowzi verze s dodanym pritesanym wine. Takze
i tudy muze jit cesta, kdyz se chce.

  Aniz bych rovnez chtel rozpoutat flame ci se nekoho dotknout, formulace
"marginalni OS nepodporujeme" ve svetle vyse uvedenych argumentu na mne pusobi
spise dojmem neochoty a nedostatku dobre vule, nebot jak mnoho prikladu jiz
ukazalo, jde to a to i bez vynalozeni takovych nakladu, jak by se na prvni
pohled mohlo zdat.

S pozdravem Pavel Troller