Proudove trafo v provozu bez zateze

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Úterý Prosinec 30 16:45:13 CET 2008

> Hezke odpoledne,
>
>     dneska jsem merila pomoci proudoveho trafa a, ne moji vinou, jsem
> chvilku "merila" s rozpojenym sekundarnim vinutim. Vim ze se to nesmi,
> ale stalo se. Trafo pri primarnim proudu 250mA a prevodu 5:1 poradne
> hucelo, pri prevodu 2,5:1 hucelo mene a pri prevodu 1:1 hucelo uz jenom
> malo. Ale stale hucelo. Pak jsem prisla na to, ze draty od trafa ke
> svorkam jsou upadle (draty uvnitr skrinky trafa). Takze ackoli jsem pri
> praci peclive pouzivala zkratovaci vypinac, tak to nebylo nic platne a
> trafo tech par minut bezelo naprazdno.

> [...]
Zdravim,
  pokud je sekundar uzavreny (zkratovany) mericim pristrojem, tak se v nem
indukuje proud, ktery vlastne snizuje impedanci trafa i na primaru (nebot
trafo samozrejme transformuje i impedanci vystupu na vstup, nejen napeti
nebo proud). Protoze vystup byl do prazdna, tento prout teci nemohl, vstupni
impedance byla podstatne vyssi nez obvykle, bylo tedy i vyssi napeti a asi
tim i ztratovy vykon v tom trafu. Dokonce se mozna jadro presycovalo. Nu
a to vse pak zpusobilo to huceni - proste na vystupu tu energii nikdo
neodebiral, tak se v tom trafu premenovala na vsechny mozne jine
energie :-) ).
  S pozdravem Pavel Troller