Diletantismus ucitelu, nebo mi neco uniklo?

Pavel Hudecek phudecek@tiscali.cz
Neděle Prosinec 28 19:02:13 CET 2008

Dobrý den všem,

byl u mě kamarád že chce poradit se školními příklady
http://skola.uzlabina.cz/Exnerova/ZE%20II/SDP%20ZE%20II%201_08.pdf
Krom toho, že nechápu, proč ve 21. století ještě někdo sesypává obrázky na
konec dokumentu (podle mě čirá buzerace a výchova žáků ke zbytečnému tisku),
mi mnohá zadání připadají zmatená, nebo neúplná, nebo s chybami. Např:

1.11 Prstencová cívka o poloměru r = 10mm má 1000 závitů. Prochází jí proud
I = 0,2A. Jaký je v ní magnetický indukční tok, je-li střední průměr závitu
Ds = 3 mm? Cívka je navinuta na jádru z permaloye (ur = 80000).

- Od pí Exnerové je hezké, že uvedla střední průměr závitu, ale není tam
nic, z čeho by se dal stanovit průřez jádra. Jak tedy chce stanovit indukční
tok? Nebo je vinutí nekonečně tenké?

2.4 Jak velká musí být magnetická indukce elektromagnetu o průřezu S =
50cm2, aby udržel železo o hmotnosti m = 520kg?

- To by snad mělo +/-autobus záviset i na tvaru drženého tělesa ne?
- Nebo se elektronici v Úžlabině učí empirické vzorce pro jeřábníky?

4.2 Jak velké napětí se indukuje ve vodiči, který je v magnetickém poli o
indukci B = 1 T a má délku l = 30cm, jestliže rotor s vodičem má 3000 otáček
za minutu a průměr vodiče je d = 20cm (obr.12)?

- Průměr vodiče je průměr rotoru?

4.2 Jak velké napětí se indukuje ve vlastních závitech cívky, která má 800
závitů, průměr d = 5 cm a délku l = 16cm,
a) bez jádra,
b) s válcovým železným jádrem o průměru dv = 4,5cm,
jestliže se v ní změní proud z nuly na I = 0,5A za 0,1s?

- A co vířivé proudy v tom železe? Jak je mají započítat, když se ještě
neučili integrovat? (možná jsou ale zanedbatelné a tentokrát pí učitelce
křivdím)

2.4 Cívka (solenoid) má průměr d = 20mm a délku l = 10cm. Závity cívky jsou
z měděného vodiče o průměru d1 = 0,4mm. Jaká bude intenzita magnetického
pole v cívce, která je připojena na napětí U = 4,5V?

- Kolik má závitů, nebo jaká je mezi nimi mezera, nebo jak silnou mají
izolaci, pokud jsou bez mezer?

Co Vy na to?

PH