Jaka je produkce CO2 na kWh?

Pavel Kutina hw@prelude.cz
Pondělí Prosinec 22 00:50:35 CET 2008

To uz mi taky nejakou dobu vrta hlavou...

Jak udavat produkci CO2, kdyz porovnavam jen finalni produkty? Tedy kus
vytezeneho uhli, vyrobene palivove tablety, hotovou vodni elektrarnu, hotovy
solarni panel. Obavam se, ze produkce CO2 pri "vyrobe" 1 kg cerneho uhli
nebude uplne zanedbatelna polozka, stejne tak pri stavbe vodni ci jaderne
elektrarny (a tam by se to muselo rozpocitavat na planovanou zivotnost
atd.), o solarnim panelu ani nemluve.

Cele tohle porovnavani je jen velmi presne zpracovani velmi nepresnych
cisel -> ta bulharska konstanta by byla jednodussi...

Pavel Kutina

----- Original Message -----
From: "Stanislav Šmejkal" <smejkal@smejkal.com>
To: "HW-news" <hw-list@list.hw.cz>
Sent: Monday, December 22, 2008 12:39 AM
Subject: Re: Jaka je produkce CO2 na kWh?

Novotny Pavel napsal(a):
> Malem bych zapomel, spotreba paliva v jadernytch elektrarnach, tedy
> elektrarnach podobnych Temelinu.
> U jaderneho paliva nehovorime o vyhrevnosti,ale o vyhoreni, jednotkoui je
> MWd/kg megawatden/kg,
> pricemz ruske palivo ma priblizne 45 MWd/kg = 3,9 .106 MJ/kg. Palivo je ve
> forme tabletek o vaze 4,8g,
> pricemz jedna tabletka ma energeticky ekvivalent 1,87.104MJ. Pro
> zajimavost v reaktoru JE Temelin jich je cca 19.2 milionu a promerne v
> reaktoru tabletka stravi 4 roky.
> Z logiky veci JE neprodukuje CO2 ani metan, ale produkuje vodni paru a
> [...]

Dovolim si tvrdit, ze vsechny elektrarny postavene na spalovani ci ohrivani
produkuji srovnatelne mnozstvi vodni pary. Vodni elektrarny - vodni plochy -
produkuji paru take.

Takze ono to nebude tak jednoduche.

Pak bych si jeste dovolil navrhnout zapocitat energetickou narocnost
vystavby
elektrarny, on beton spotrebuje pri vyrobe hodne energie. A treba u
fotovoltaiky
se muze ukazat, ze celkova energeticka vyteznost bude spise zaporna.

Standa