Jaka je produkce CO2 na kWh?

Pavel Novotny novotny.pp@atlas.cz
Neděle Prosinec 21 18:36:34 CET 2008

Tvrdi se, ze splaenim 1toe uhli vznikne 4800kg CO2
1toe (tuna olejoveho ekvivalentu tj. tuna ropy)=41.85GJ
Uhli z dolu Bilina ma v kostce vyhrevnost 17, 40 MJ/kg, v orechu 2 dokonce
17,6, ale v elektrárnách se pali horsi bordel, rekneme 16,5MJ/kg
1toe = 41,85/0,0165=2536kg hnědého uhli z dolu Bilina
Spalenim 1kg hnedeho uhli tedy vznikne 1,8927 kg  CO2
Zaroven jsme spalenim 1kg uhli schopni uvolni 16.5MJ tj. 4.58kWh
Nyni to je o tom jaka je ucinnost ceske uhelno energeticke soustavy, rekneme
35% tj. spalenim 1kg uhli ziskame 1,603kWh elektricke energie
Pokud to co pisi neni uplna kravina tak zle rici, ze na 1kWh vyprodukujeme
1,1807kg CO2, coz neni zrovna malo, se uz ani nedivim, ze je 21.12. a venku
je docela teplo. :-)

Ve vodnich elektrarnach moc CO2 nevznika, ale o to vice vznika metanu, coz
je lepsi sklenikovy plyn nez CO2, blizsi udaje se bohuzel moc nezverejnuji.
Jadro rozeberu priste.

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces@list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz] On
Behalf Of Tomáš Tomáš
Sent: Sunday, December 21, 2008 2:51 PM
To: hw-list@list.hw.cz
Subject: Re: Jaka je produkce CO2 na kWh?

Co na to rici, v CR vyrabime prevazne z uhli. Uhli z ruznych lomu a dokonce
i z ruznych casti uhelne sloje muze mi ruznou vyhrevnost, ale v ramci tech
cca 8 milionu tun co se rocne vytezi je urcite neco jako prumerne hodnoty.
Abych to dale nepitval jde mi o neco jako prumerne udaje pro rocni produkci
CEZu, tj. rocne z uhli vyromime x kWh na to spotrebujem y tun uhli a z
kominu vypustime z tun CO2 a dalsich plynu ... Z vody vyrobime x kWh na to
se vyprodukuje y tun CO2.
Z jadra vyrobime x kWh na co spotrebujeme y tun pliva a vyrobime y tun
odpadniho tepla ...
Pokud by k tomu meli neco jako celkem rocne vyrobime X kwh a k zakaznikum
dodame Y kWh tzn. slo by spocitat celkovou ucinnost soustavy byl by prehled
dokonaly :-)

T.

--
Tomáš Tomáš napsal:

> Netusite kde se dopatrat k následujícím intormacím

> - jaka je produkce CO2 na vyrobeni 1kWh eletricke energie
--to zalezi na tom, jak tu elektrinu vyrabite
> - kolik kg uhli se spotrebuje na vyrobeni 1kWh
--ruzne uhli ma ruznou vyhrevnost a ruzne elny ruznou ucinnost
> - kolik kg jaderneho paliva se spotrebuje na vyrobeni 1kWh
--zhruba totez jako v predchozim pripade

> Na co ze to chci?  Dnes je popularni prepocitavat uspory enegrie na
> usetrene mg CO2 nebo usetrene uhli, vypada to docela efektne tak bych
> to do jedne sve aplikace take pridal, ale nechci si ta cisla uplne
> cucat z prstu nebo odvozovat z teoretickych ucinnosti.
--takze bud kvalifikovane odhadnete nejakou bulharskou konstantu, nebo
--musite uvazovat jeden konkretni pripad.

S pozdravem Pavel
  mailto:gatilo + zavinac + centrum.cz