Novy C compiler.

Petr Zahradnik clexpert@clexpert.cz
Sobota Prosinec 13 12:38:11 CET 2008

Puvodni zprava ze dne 13.12.2008 od "Ing. Libor Konečný":

> Ja jsem koupil pred x lety CCS PCW + PIC18 a 16 , hitech jsem
> zkousel pouze free a ten me nezaujal po strance designu a provedeni.
> CCS stal tezke penize (ten komplet PCW, PICC18 + PICC16, cele tusim
> do 20 tisic) a byl jen na rok, pokud chci podporu pro nove cipy tak
> mam smulu.

CCS C stoji $600 za PCWHD (podpora PIC10/12/16/18/24), obsahuje rok
aktualizaci, a dalsi aktualizace PCWHD jsou za $275 rocne. Nemas
smulu, proste si zaplatis $275 rocne a mas porad vsechno nove a
aktualizovane. Navic se muzes rozhodnout a treba rok neaktualizovat,
pak si muzes maintenance dokoupit za uplne stejnou cenu.

Co se tyka cipu jako takovych, tak to si muzes klidne dodelat sam, ne?

> Paxem nasel Mikroe a po par mailech s podporou jsem ho koupil,
> udelal jsem si srovnavaci test kompilace, a vysledek byl , ze pro 30
> kb projekt byl MIKROC na tom o 8 % lepe (s mensim kodem).

A co ostatni parametry te kompilace? Velikost kodu treba pro me neni
nijak dulezita. Vyjimecne se potrebuji nacpat nekam natesno.

> Chtel jsem jej otestovat pro novy cip , v DEF souboru pro tento
> procesor meli par chyb, u kterych jsem se zapotil, avsak do dvou dnu
> mi poslali opraveny (spatne ;-) objevil jsem dalsi chybu, kterou
> opet opravili, pak uz to ale ficelo jak melo.

A v tom CCS C by sis to mohl opravit sam a hned.

> Upgrady na vyssi verzi jsou zdarma, a za tu cenu je to fakt bomba.

Ano, cena je jiste zajimava. Domaci uzivatel to samozrejme oceni.
Profi uzivatel uz bude posuzovat i dalsi parametry.

Tak treba me zajima integrace do prostredi MPLAB a moznost vyuziti
jinych ICD nez tech od vyrobce. Napriklad mam CCS C, mam i nekolik
jejich ICD, ale pri vyvoji pouzivam ICD2 od Microchipu a hlavne REAL
ICE od Microchipu, protoze ma dlouhy kabel a ja si muzu ladit na metr
daleko. CCS C primo podporuje IDC2 i REAL ICE, ale nic moc, takze
vyuzivam integrace do MPLAB.

Pak me zajimaji ty zdrojove kody knihoven. Ze tri duvodu. Prvnim
duvodem je moznost ladeni aplikace. Casto se stane, ze neco nefunguje
a ja potrebuji zjistit, kde je problem. Black box nevyhovuje,
potrebuji jit do zdrojaku a ladit v nem, videt ten kod a mit moznost
vse sledovat za chodu. Potrebuji vedet, jakym zpusobem knihovna
pracuje. Pro ladeni software je to v mnoha pripadech nesmirne
dulezite.

Druhym duvodem je moznost opravy a upravy konkretni knihovny. Stane
se, ze tam ma autor chybu, to je uplne normalni. Ovsem take se stane,
ze si potrebuji knihovnu priohnout a upravit k obrazu svemu. To je
zcela bezna zalezitost, neco vyhodit, neco pridat, neco zmenit. Proc
to psat znovu od zacatku, kdyz jsem si za to zaplatil a staci upravit?

Tretim duvodem jsou studijni ucely. Rad se podivam, jak konkretni
zalezitost napsali odbornici, mnohemu se priucim.

Co me vsak jeste zajima, a to je velmi dulezite, to je ochrana
investice a moznost pouziti. Co to znamena? No za prve firma jako
takova. Jestli ma dost penez, aby nezkrachovala, jestli je tam nejaka
historie a nejaka budoucnost. Samozrejme, ze to nikdy nemuzes
odhadnout tak dobre, nekdy se stane, ze zkrachuje (nebo toho necha) i
firma, kde bys to necekal.

Ovsem jsou tu i dalsi zalezitosti, ktere dost drsnym zpusobem
komplikuji zivot legalnim uzivatelum. Kompilatory do Mikroelektroniky
jsou chranene na dany pocitac. Vyzaduji aktivacni kod, ktery pak
omezuje pouziti prave na tomhle pocitaci. To je sice nadhera pro
autory kompilatoru, ale pekna pruda pro uzivatele. Domaci uzivatel se
s tim snadno smiri. Profesionalni uzivatel potrebuje mit kompilator k
dispozici, kdykoliv ho napadne, kdekoliv ho napadne. Proste ted je
nejaky problem a potrebuji pouzit produkt, za jehoz licenci jsem si
zaplatil.

Podobne aktivace me staly uz spousty penez, at uz v primych nakladech
(firma skoncila, produkt neni mozno dale pouzit, protoze by bylo nutno
jej instalovat na jiny pocitac) nebo v neprimych nakladech (nemohl
jsem ten produkt pouzit zrovna v nedeli ve 3 hodiny rano, protoze to
chtelo aktivaci a tu jsem ziskal az v pondeli odpoledne). Nemam nic
proti ochranam software, ale nesmi obtezovat legalniho uzivatele. At
davaji treba HW klic, ale vazba na pocitac je cunarna.

> S mikroc jsem nemel nikdy problem, navic cena vyvojovych desek k
> tomu je rovnez smesna.

To je smesna i u Microchipu a CCS. Mam skoro vsechny :-)))

> A to ze nevidim do knihoven mi nevadi, kdyz tak si napisu svou.

Jasne. Ale to prece neni argument. Precti si nahore me tri argumenty,
proc jsou zdrojaky knihoven dulezite. Navic proc psat neco, co uz jsem
si zaplatil? Ja si take knihovny upravuji a nekdy si take knihovnu
napisu znovu. Ale na druhou stranu, kdyz ji lze pouzit s nejakymi
drobnymi upravami, proc ji nepouzit a ty upravy neudelat?

Muzes k tomu kompilatoru samozrejme pristupovat tak, ze je to jen
kompilator a nemas k nemu zadnou dalsi pridanou hodnotu. Ale je to
skoda, kdyz vis, ze bys mohl vyuzit i dalsi veci.

> nemenil bych, pomer cena/uzitek je bezkonkurencni.

Prave jak pro koho. Ja jsem to posoudil pro sebe a vyslo mi, ze pro me
nevyhovuje z vyse uvedenych duvodu.

Popravde, nekolikrat jsem zavahal, jestli zustat u CCS C nebo prejit
na Cecko primo od Microchipu (vylozene kvuli nekterym knihovnam od
Microchipu, ktere bych nemusel upravovat pro CCS C), ale tak nejak
vzdycky jsem si pak tu maintenance zase zaplatil a zustavam.

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem
ICQ: 21215917, MSN: clexpert@clexpert.cz