Zarovky konci...

Petr Zahradnik clexpert@clexpert.cz
Pondělí Prosinec 8 23:37:24 CET 2008

Puvodni zprava ze dne 8.12.2008 od Jan Waclawek:

> Co som chcel povodne povedat je, ze vzhladom na prevahu svietenia v
> zime je nejaka uspora elektriny tymi ziarivkami iluzorna, a imho aj
> usora "fixnych" nakladov je bezvyznamna. Takze jediny relevantny
> faktor je subjektivna obluba toho ktoreho druhu svetla, plus v
> niektorych pripadoch vyhoda mensieho oteplenia a menej casteho
> menenia na nepristupnych miestach.

My mame napriklad v obyvaku ctyri usporne zarovky. Mel jsem velke
problemy s temi malymi zarovkami v patici E14, protoze neustale
odchazely. Lustr ma 4 zarovky s touto patici a odchazely snad jedna
tydne. Kdysi jsem to sem i psal, jestli nekdo nema nejaky tip, co s
tim.

Jenze jsem porad nemohl sehnat poradnou uspornou zarovku do patice
E14, aby se tam vubec vesla a zaroven aby necumela ven. V 10/2005 jsem
konecne koupil tuhle od Conrada:

http://www.e-conrad.cz/zarovka-megaman-e14-9-w+dp64969/

Testoval jsem ji dele nez rok spolu s normalnimi zarovkami a protoze
se velmi osvedcila, prikoupil jsem v 2/2007 dalsi 3 kusy. Od te doby
tedy lustr sviti jen temito zarovkami.

Dnes mame 12/2008, tedy prvni kousek ma 3 roky, ty tri kousky maji
skoro dva roky. Nemam jediny problem. Tyto usporne zarovky nezacnou
svitit okamzite, to je jejich jedina nectnost, holt to nekolik minut
trva, nez se nahreji. Ale zvykli jsme si na to.

Mimo toho, ze jsem neustale menil puvodni E14 zarovky 40W, zatimco ted
nemenim nic, zarovky si na sebe vydelavaji samozrejme hlavne usporou
elektricke energie. Tyto zarovky jsou 9W a tedy 3/4 energie usetrim.
Prosvitim kazdy den minimalne 10 hodin. Puvodni prikon 4 x 40W = 160W.
Soucasny prikon 4 x 9W = 36W, rozdil je 124W. 10 hodin denne x 365 dnu
v roce = 452,6 kWh/rok. Pri cene cca 4 Kc/kWh je uspora 1.810 Kc
rocne. V zime prosvitim i vic nez 10 hodin denne, ale zustaneme u
takoveto uspory, to bohate staci.

Porizovaci cena v dobe, kdy jsem zarovky kupoval, byla asi 2 tisice Kc
za vsechny ctyri. Behem jednoho roku si na sebe vydelaly. A to
nepocitam naklady na ty rozbite 40W, ktere bych kazdy tyden menil.

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem
ICQ: 21215917, MSN: clexpert@clexpert.cz