Jak spravne osetrit vstup RS485 prevodniku

Pavel Poucha papouch@papouch.com
Neděle Prosinec 7 18:18:06 CET 2008

Dobrý den,

no, já bych Vám to galvanické oddělení přece jen doporučil, pokud to není
finančně nebo rozměrově úplně nemožné. Cca před dvěma lety jsem udělal
blbost, že jsme nedali oddělení do takový I/O modulů Quido. Říkal jsem si -
na výstupu jsou relé, na vstupu optočleny, tak proč oddělovat ještě RS485.
Často je i napájení a zem společná.

Jenže technici to rozpojují různě za provozu, třeba zapojí +napájení, jeden
z drátů RS485 a na druhé straně někam jinam, a je problém. Výrazně častěji
pak linka RS485o odchází. Takže i když z principu to nutné není, tak se teď
tyto mouly předělávají, aby měly oddělenou RS485.

Transily tam obvykle dáváme takto: mezi vodiče linky a zem budiče RS485
dáváme transily 6V8, a mezi tuto zem a kostru pak doporučuji transil cca
300V. Ten se uplatní v případech, když se sejde oddělení na obou stranách
linky RS485, protože pak se linka zbytečně nabíjí na nějaký vysoký potenciá.
Transil 300V udrží nabíjení oddělené části v rozumných mezích a přitom se
zemní smyčky nevytvoří.

Používáme konkrétně obvod ADM3485, ale to je spíše z obchodních důvodů.
Trochu dražší, ale s vestavěnými transily je ADM1485E (3485E). Tyto transily
ochrání obvod před statickou elektřinou a přepětími s malou energií.

S pozdravem
ing. Pavel Poucha
jednatel
papouch@papouch.com