Patecni - firemni auta *

Petr Zahradnik clexpert@clexpert.cz
Neděle Prosinec 7 11:17:59 CET 2008

Puvodni zprava ze dne 6.12.2008 od Jan Galuszka:

> U mne je pripad auta N1, ukonceny lizing a potrebuji jej co
> nejrozumneji dat pryc

> Jak bys poradil, jak na to? Jak z odhadem ceny pro odevzdani DPH?

Pokud mas auto s odpoctem DPH, pak je potreba pri vyrazeni z
obchodniho majetku odvest DPH, protoze vyrazeni z obchodniho majetku
je zdanitelnym plnenim. To se tyka cehokoliv, protoze vyradit muzes
treba pocitac nebo policku.

Co se tyka ceny, ze ktere bude vypocitano DPH, ktere musis odvest, jak
jsem psal, postupuje se podle zakona o ocenovani majetku. V tomto
pripade se jedna o tzv. cenu obvyklou, presne je to definovano v
zakone takto:

Majetek a služba se oceňují obvyklou cenou, pokud tento zákon
nestanoví jiný způsob oceňování. Obvyklou cenou se pro účely tohoto
zákona rozumí cena, která by byla dosažena při prodejích stejného,
popřípadě obdobného majetku nebo při poskytování stejné nebo obdobné
služby v obvyklém obchodním styku v tuzemsku ke dni ocenění. Přitom se
zvažují všechny okolnosti, které mají na cenu vliv, avšak do její výše
se nepromítají vlivy mimořádných okolností trhu, osobních poměrů
prodávajícího nebo kupujícího ani vliv zvláštní obliby. Mimořádnými
okolnostmi trhu se rozumějí například stav tísně prodávajícího nebo
kupujícího, důsledky přírodních či jiných kalamit. Osobními poměry se
rozumějí zejména vztahy majetkové, rodinné nebo jiné osobní vztahy
mezi prodávajícím a kupujícím. Zvláštní oblibou se rozumí zvláštní
hodnota přikládaná majetku nebo službě vyplývající z osobního vztahu k
nim.

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem