obvody okolo procesora 8080

Radek Benedikt benedikt@login.cz
Pondělí Prosinec 1 16:08:59 CET 2008

Ahoj,

	ch to mladi, to uz to nezazilo, a u nas starsich je to zas
skleroza... Vyjde to nastejno. Tri napajeci napeti byly okolo systemu 8080
celkem bezne. Logika bezela na 12V a I/O na 5V to je dnes obdobne, jen je to
logika 3.3V (ci mene) a I/O na 5V. Tech 5V a 12V nebyl celkem v tech
systemech problem, idioten sicher systemy jen hlidaly casto pomoci tyristoru
a Zenerky zda neni vyssi nez je zdravo. V te dobe byly ve srovnani s logikou
tyristory levne... coz uz dnes tak zcela neplati. Jine to vsak bylo s -5V,
dnes uz slouzi zaporna napeti v "digitalni" logice snad jen na napajeni I/O
prevodniku (typicky RS232), kdysi to vsak nebyla pravda. Logika nepouzivala
sice -5V na napajeni v pravem smyslu slova, ale na polarizaci substratu, tak
aby byly prislusne izolacni PN prechody zavreny. Pokud nabehlo "hlavni"
napajeni bez toho ze by bylo pritomno napeti pro polarizaci substratu
prislusne PN prechody ("diody") zacly "prosakovat" a to casto vedlo k
destrukci obvodu, dos zaviselo na vyrobci a tim padem na konkretnich
detailech vyrobni technologie obvodu. Odtud tedy ono spravne nabihani
napajecich napeti. A abych to prirovnal k dnesku, dnes tam to napeti je u
nekterych obvodu take, jen neni privadeno zvenci, ale obvod si ho pomoci
nabojovych pump vyrabi. On ten odber je pouze na urovni svodovych proudu,
tj. bizici se 0.
	Nicmene vratme se k BOBO, pohled do katalogu Intelu z roku 1984 v
casti dynamickych charakteristik hovori o zpozdeni -5 + 15 ns Fi to Fi2TTL,
coz je asi nezajimave ale v poznamce jsou podminky mereni a ty hovori o R1 =
300 Ohm, R2 = 600 Ohm, CL = 30 pF. R1 je odpor proti +5V, R2 a CL je proti
zemi. Kolik to vlastne musi byt minimalne zatizeno tam ale neni. Nicmene
bych rekl, ze je to obdobny problem, co tu nedavno nekdo prezentoval, stary
obvod nesedi s novymi, daleko rychlejsimi a min zravejsimi obvody. Ostatne i
dnes mnohe sbernicove signaly musi byt korektne zakonceny a tusim, ze ten
Fi2TTL mezi ne patril, referencni design bohuzel nemam tak rychle poruce
abych si to overil. Nicmene bych zkusil nejakou rozumnou terminaci stylu
R-2R, od pasu bych zkusil 470R (proti +5V) a 1k0 (proti zemi).

Radek (benedikt@lphard.cz)