OT: Licence SW od MS

Petr Zahradnik clexpert@clexpert.cz
Čtvrtek Srpen 28 13:24:08 CEST 2008

Puvodni zprava ze dne 28.8.2008 od Petr Tošovský:

> Kdyz uz jsem v tom psani dotazu. Nemohu ted prijit na to jakym
> zpusobem mam chapat licenci SW od MS, predevsim co se tyce Windows
> Vista. Chci je instalovat na notebook, ktery je uz starsi, nic do
> nej dokupovat neni potreba, takze myslim ze verze OEM je mimo
> diskuzi, spravne?

Neni pravda. Stale plati akce, ze si muzes koupit OEM XP a OEM Vista a
pouzit jej na legalizaci operacniho systemu. To znamena, ze si muzes
koupit OEM verzi bez pocitace a pouzijes ji na stary HW.

> Krabicove verze by nemely byt vazane na HW ale na vlastnika.
> Obchodnik mi rekl, ze ale kdyz ji nainstaluju, tak tim
> prenositelnost konci a pokud vymenim notebooky tak kupuji znovu, coz
> mi ale nejak nesedi.

Take neni pravda, krabicovou verzi lze odinstalovat a nainstalovat na
jiny pocitac. Lze ho i prevest na jiny subjekt, ale to se da myslim
jen jednou.

> Ostatni SW si mohu prenaset jak chci. Teoreticky, myslim si, ze mohu
> mit i jeden SW nainstalovany na vice strojich pokud umim zarucit, ze
> jej pouzivam jen ja a v jeden okamzik pouzivam pouze jednu instanci
> SW.

Zalezi vzdy na dane licenci, co ti autor povoli a co ne. U operacniho
systemu Microsoft to tak neni, kazdy HW musi mit svuj OS. Nemuzes ho
mit na vice strojich a prechazet. Nektere aplikace MS ale muzes
instalovat na pracovni pocitac i prenosny pocitac, a pak jsou treba
domaci licence pro vice pocitacu. Samozrejme nepocitam multilicence,
kde je jeste vice moznosti.

> U OS to dokazu pochopit ze je to jine, ale zase svazani natrvalo s
> HW ... bral jsem to jako ze to je podminka OEM.

OEM je nejen svazani s HW, ale take technickou podporu neposkytuje MS,
ale vyrobce HW - coz znamena, ze zadna technicka podpora neni. OEM je
proste levnejsi licence dodana s pocitacem a vazana na tento pocitac.

> Druha vec se tyce licence Office 2007. Pokud si koupim licenci
> zmineneho produktu, mohu pouzivat SOUCASNE (nekdy i doopravdy bezici
> zaroven) starsi verzi Office 2003?

Ted nechapu, jestli je to mysleno licencne nebo technicky. Pokud
licencne, kdyz si koupis upgrade, musis puvodni verzi smazat. Pokud
technicky, tak netusim, jestli mohou byt nainstalovany soucasne, vezmi
virtualni stroj a nainstaluj a uvidis :-)

> Verim ze bych se to vse docetl v licencich danych SW, ale zatim chci
> byt usetren toho to cist, mozna pozdeji az bude cas.

Precist si to rozhodne neuskodi. Informace podavane v konferenci mohou
byt nepravdive a zavadejici :-)

> V souvislosti s timto musim zminit ze skutecne zjistuji ze
> obchodnici se SW nemaji zajem obchodovat! Pokud pred koupi uvedu
> zminene otazky, tak hraji mrtveho brouka.

Me jsi nevolal.

Petr Zahradnik, pocitacovy expert

Petr Zahradnik, Computer Laboratory
Obvodova 740/14, 400 07 Usti nad Labem