Nabidka prace

Tomáš Vymětal vymetalt@gmail.com
Úterý Srpen 26 21:31:29 CEST 2008

Ono jde hlavně o to, jak je otázka vůbec definovaná a jakou váhu má její
odpověď. Dost v tom hraje psychologie. Řeknu si o málo, pak to málo můžu
dostat, řeknu si o hodně, pak si o mě můžou říct, že se přeceňuji. U nás
ve firmě např. nepřijali člověka, který zcela vyhovoval požadavkům, ale
na otázku jaký by si představoval nástupní plat odpověděl, že je mu to
úplně jedno, třeba tři tisíce. Pak takový člověk nemá ani minimální
přehled a vědomosti a ve firmě nemá co dělat.

Na otázku, jaký byste vyžadoval plat existuje univerzální odpověď "jaký
vy mi dáte". Práce je sice svým způsobem obchodem, nicméně můžete dělat
práci, která vás nebaví, chodíte do ní s odporem a pak musíte dostávat
víc, aby si vás udrželi, naopak bude existovat práce, kam se budete
těšit, bude to zároveň i váš koníček a pak pro vás nebude problém dělat
i pod běžnou cenou. Zase, na otázku kolik byste chtěl vydělávat je
obvykle jen jediná odpověď ... "co nejvíc" ... ukažte mi blba, co řekne,
že chce třít nouzi s bídou, nechtěl by si postavit vlastní domek a
koupit auto svých snů. Nicméně správně by ta odpověď měla znít "tolik,
abych se o své účty nemusel starat".

Pokud bych například hledal práci v praze (teď jsem na JM), pak můj
nástupní plat musí být takový, abych si zachoval životní úroveň, tedy
ten současný, plus náklady na dojíždění na víkendy domů, pronájem bytu v
praze. Když to vezmu konkrétně, měsíčně 8 cest po cca 200km, cca 10Kkč
na nájem a vedlejší náklady a můj současný plat k tomu. Za km počítejme
zhruba 5 kč (benzín a amortizace), tedy výsledek bude můj současný plat
navýšený o osmnáct tisíc.

Když však takový výčet náboráži odprezentuji, obvykle odpověď zní "i
když jsou Vaše požadavky opodstatněné, nemůžeme je naplnit". Díky tomu
je pak hledání zaměstnání pouze trapnou stáleopakující se fraškou
směřující k otázce platu, která nemůže být položena jako první, jelikož
pak bych vypadal příliš hrr.

I když vytváření testovacích aplikací by pro mne mohlo být zajímavou
prací, požadavky splňuji, neozvu se právě z toho titulu, že nevím, do
čeho lezu. Má pro mne cenu zabít den osobní konzultací, kde se dozvím,
že ta práce bude mimo jiné obsahovat i tvorbu webu ve volném čase,
doplňování papíru do kopírky a podobně a to vše za 15K? Moje odpověď zní
ne. Na druhou stranu by to skutečně mohla být práce, kterou hledám, mohl
bych ji dělat z tepla domova, kdykoliv během dne, nebyl bych vázán
pracovní dobou, měl stálý (a vysoký příjem), mohl bych konečně mít
slušného šéfa se smyslem pro realitu, atd. A naopak, on by mohl získat
kvalitního zaměstnance, který naprosto splní všechny požadavky a naopak
ještě zoptimalizuje procesy práce tak, že ušetří na nákladech nebo
vylepší efektivitu cílového produktu tak, že zvedne jeho prodejnost.

Být na straně barikády zaměstnavatele, jakýkoliv detail, který zvýší
počet zájemců, ze kterých je možné následně vybírat, je plus, které je
třeba využít. Bohužel stávající situace je taková, že jsou parametry
nastaveny tak, aby vstupním filtrem propadlo právě co nejnižní množství
žadatelů, aby to bylo bez práce. Hodně štěstí všem.

T.V.