Uz mozeme jazdit na vodik :-)

Koder Petr Koder.Petr@azd.cz
Úterý Srpen 12 10:00:46 CEST 2008

Vstrikovani vody do motoru mělo a ma hlavni priznivy vliv na snizeni teploty během spalovani a tim i mensi tepelne namahani dilu motoru. Hlavne se jedna o vyfukove ventily (byt jiz chlazene sodikem), turbo ale i sedla ventilu apod. Opravdu se ve II sv. valce tento systém pouzival, ale také se motory chladily třeba palivem! Ucinnost nebyla cilem a stejne tak tomu je u tech WRC. Celkova ucinnost motoru je negativne ovlivnena hlavne vetsim podilem vodni pary, která dále není vyuzivana.
Presneji: Nasavan je vzduch + vodni trist. Ta se odparuje a snizuje teplotu nasavaneho vzduch (turbo stlacenim vzduchu na třeba 1,8bar zvysi teplotu nasavaneho vzduchu, ten je chlazen okolnim vzduchem v intercooleru a nasledne je vstrikovana voda) a do motoru se tak dostane vetsi hmotnost vzduchu resp. palivove smesy. Jejim spalenim se uvolni vetsi mnozstvi energie (vice smesy). Část energie se vyuzije na odpareni zbytku vody a vodni para ma také vetsi tepelnou kapacitu nez samotny vzduch. Část energie se premeni na mechanicky pohyb ale minimalne energie vlozena do odpareni vody během spalovani se z "vody" jiz nepodari premenit (skupenske teplo). A to je jeden z duvodu snizene ucinnosti.

Petr