LHC, prvy zvazok, juhuuuuu :-)

Marek Sembol hwm.land@gmail.com
Pondělí Srpen 11 07:21:31 CEST 2008

jj, zivot je jedna velka nahoda, ale v CERNe ji trosku pomahaji
magnetama. Jak jiz tady Balu popisoval - zmeny trajektorii
(zakrivovani, doostrovani a kdovijakejeste perverznosti) se delaji
magnetickym polem. Stejne tak prehazovani z ringu do ringu. Proste ho
vzdycky v danem ringu urychli (behem 'nekolika' - nevim ani v radu
obehu), pri tom si ho tam drzi magnetickym polem v draze. No a pak
prijde okamzik O a ve vhodnem miste je magnety nevychyli - ty
pokrazuji rovne (z tecny) do dalsiho ringu (tam se zase na tecne
napoji a magnety si ho zakrivi). Asi to tady svinsky vulgarizuju, ale
co uz:)
A v LHC aby to bylo cele zabavnejsi, tak ty vakuove komory kde to
obiha jsou 2 vedle sebe a svazky tam litaji v protismeru. Takhle si
litaji (a urychlujou se) zas na hromadu obehu (nekde jsem videl 20
minut) A kdyz uz jsou 'rychle jak prujem' (viz tabulka by Balu), tak
je (zase magnetama) v bode experimentu pusti proti sobe - a modli se,
aby se jich potvurek co nejvic srazilo, protoze karamboly je to, co
pany fyziky zajima. Pro svyseni sance na stret je tusim proti sobe
posilaji pod nejakym nepatrnym uhlem ('ostrejsi' uhel by daval vetsi
sanci na kolize, ale mensi vzajemnou rychlost - energii). Stejne se
jim podari vykolidovat jen malou cast a zbytek zas vesele leti dal (a
je zase vyuzit pozdeji).

Snad jsem to nedomotal prilis:)
Marek