LHC, prvy zvazok, juhuuuuu :-)

balu@home daniel.valuch@orange.fr
Neděle Srpen 10 21:46:31 CEST 2008

udaje ohladom financovania su uplne verejne. Normalne byva vsetko vo
vyrocnej sprave, tu za rok 2007 najdete tu
http://preprints.cern.ch/cernrep/varia/annual_reports/AnnualReport2007-en.html
Financovanie nezabezpecuje Europska Unia, ale clenske staty. Kedze ide o
europske laboratorium su to hlavne europske staty. treba odlisovat
europske staty a EU :-)
V skratke ohladom tej energie. Ked bezia vsetky masiny odber zo siete je
ca. 300MW. Na energiu sa vynaklada radovo 8% rocneho rozpoctu, ktory je
nieco cez 1mld svajciarskych frankov.
Starsie vyrocne spravy sa daju najst napriklad tu
http://library.cern.ch/cern_publications/annual_report.html
Co sa tyka ceny LHC podla cost to completion cvicenia z 2002 bola okolo
3.2mld frankov. Stavba nevyzadovala ziaden dalsi prispevok od clenskych
statov co bola podmienka pri schvalovani projektu. LHC bolo budovane v
ramci bezneho rocneho rozpoctu a pozickou od europskej banky a
penzijneho fondu. Znamenalo to urcite komplikacie ale ak si dobre
pamatam do roku 2011 by to malo byt splatene.
Detaily napr. tu http://user.web.cern.ch/user/LHCCost/
Uvedena suma je pre samotny urychlovac a infrastrukturu ktoru poskytuje
cern. Experimenty su financovane zvlast fyzikalnymi ustavmi a na
experimenty priseli staty a instituty takmer z celeho sveta. Zaujimavost
je napriklad ze tych niekolko 1000 ton mosadze v experimente CMS
pochadza z pretavenej vyradenej ruskej municie. Obidva velke experimenty
Atlas aj CMS stali ca. 1mld frankov (kazdy).
b.