[OT] RC modely vrtulniku, elektricky pohon moznosti vsspalovaci pohon$?0000

Petr King petr.king@atlas.cz
Pátek Srpen 8 16:38:52 CEST 2008

Jsem majitelem jak letadla, tak mixeru - vrtulniku a to dokonce obou
jmenovanych, jak elektro, tak spalovaku. Muzu rict, ze jsem take zacinal
na podobnych kramech, jako jsou ruzne setove vrtulnicky i s radiem do 5
000Kc a zpetne prohlasuji - jsou to vyhozene penize... jedine, co to
cloveku da, je zjisteni, jestli ma tu trpelivost a bude ho to bavit...
To je vse, letat ho to nenauci, nervu sezere mnoho.

Pak jsem poridil T-Rexe 450S jelikoz Minititan mi prisel takovy nejaky
celo plastovy "zmetek", navic se mi nelibil.. Myslim, ze jsem udelal
dobre, i kdyz jsem padal jako na bezicim pase, ne na ruce, ale na
techniku - hlavne ruseni, vasazeni motoru, praskly reminek, apod, litat
jsem se jakz-takz naucil a hlavne - uz jsem vedel, ze vrtulniky jsou to
prave, protoze na letadlo jsem uplne zapomnel.

Velky minus byl prave ten elektro pohon, nevim jak kdo, ale ja travim v
praci spousty casu, ven se dostanu vecer, kdy uz je skoro tma a na
letani zbyva hodina, max. dve.. Pokud se chce clovek naucit trochu
obstojne letat, musi tomu nejaky cas venovat, nestaci si dat denne 8
minutovy "hopan" a jet domu, nehlede na to, ze ne kazdy ma letiste za
domem, takze cesta a cas straveny cestou na letiste nebo vhodnou plochu
take stoji penize.
A ono, i kdyz mate dva paky, porad clovek jenom stoji a nabiji...
zjistil jsem casem, ze vice nabijim a opravuju, nez letam...

Proto jsem se rozhodl poridit prvniho spalovaka.... jiste, cena byla
varujici a cena za jednu nadrz okolo 50-60 kc take... ale jakmile to
jednou clovek, ktery je pro heli zapaleny uvidi v "akci" neni cesty
zpet... zvuk motoru nenahradis, kouri to, startuje se to, ma to vykon...
proste nadhera..
A to hlavni ? clovek prijede, natoci tam plnou nadrz a muze do
vzduchu... po pristani se oklepe, natoci nadrz a zase do vzduchu a tak
dokud mas cas, nebo chut...
Nadrz stoji penize, jasne, ale spocti si, kolik das za cestu na letiste,
kolik stoji to cekani, nez se nabiji baterky a kolik bys dal za pack
baterii do heli tridy 50, ktera pokud to s letanim myslis vazne je
nezbytna, protoze ve vzduchu uz je trosku videt a hlavne - chova se o
mnoho lepe, je klidnejsi, presnejsi, vykonnejsi.

Za sebe muzu rict, ze az se spalovakem jsem se naucil opravdu letat tak,
ze udelam cisty rovny prulet po obloze, premet, vis na zadech, krasne
cisty souvrat apod. S malou elektrou jsem porad jen "dusil motor" a
nabijel baterky, pripadne opravoval, jelikoz vsechno je male, titerne a
rychle se vybeha...

Toliko k mym zkusenostem, dnes, kdybych mel ty penize a zapaleni v
zacatku - on poradny spalovak s poradnou RC soupravou, to je 50 tisic
ani nemrknes, tak bych do toho sel rovnou, paradoxe totiz je, ze cim
vetsi heli, tim snadneji se ovlada a clovek se rychleji nauci, ale
protoze je draha, kupuji si lidi male blechy, ktere jsou neposedne,
padaji a kolikrat zpusobi vic zklamani nez uzitku.

Ne nadarmo se rika, ze heli modelarstvi je jedno z nejdrazsich vubec a
clovek pokud neni pripraveny dat za sezonu castku, kterou investoval za
stroj do jeho dalsiho provozu, mel by se podivat radeji po letadle nebo
auticku.

Pripadne dotazy ohledne vyberu apod. muzu sdelit soukromne, tohle je
konfera o elektronice a ne letani :)

Petr S: