Elektronkvy zesilovac

Daniel Valuch daniel.valuch@orange.fr
Pondělí Srpen 4 10:52:05 CEST 2008

aby som to upresnil... elektronka nahraditelna je, ale sucasny stav
technologie este nedovoluje dosiahnut take hustoty vykonu a take
parametre ako s rovnakym obvodom osadenym elektronkou.
Uz sa robia bezne polovodicove impulzne zdroje a usmernovace pre napatia
100-vky kV. Bezne su kratkovlnne VF zosilnovace s vykonom 100-viek kW az
MW, uz aj 1.2MW klystron v oblasti 100-viek MHz bol nahradeny
tranzistorovym koncovym stupnom. Technologia znacne pokrocila.
Problem je inde :-) Pokial ide o elektronky tak tie dovoluju zabalit
samotny 500kW zosilnovac do dvoch rackov, z toho samotny aktivny prvok
(elektronka) zabera max. polovicu jedneho z nich. Zosilnovac je velmi
kompaktny. Potrebuje ale vysoke napatie, vodne chladenie, zeraviaci
transformator, velke podporne obvody, co vyzaduje znacne mnozstvo miesta.
Polovodicova nahrada zabera zhruba rovnaky celkovy objem. Problem ale je
ze samotny aktivny prvok je rozprestrety a vyplna cely objem
zosilnovaca. Jedna 250kW VHF/UHF elektronka sa da v sucasnosti nahradit
ca. 3000 tranzistormi.
Objem ostane rovnaky, ale u elektronky sa tie zdroje a podporne obvody
mozu dat hocikde vedla kde nezavadzaju, u 3000 tranzistoroveho
zosilnovaca to nie je mozne.
Aby som zhrnul - technickymi parametrami sme schopni vacsinu elektroniek
nahradit, ale je to zatial pre mnozstvo aplikacii neprakticke.
b.