OT na sobotu: Oprava hodin [ Was: Re: zachrana dat z HDD ]

Pavel Troller patrol@sinus.cz
Sobota Duben 26 20:23:56 CEST 2008

> Takze hodinky (klasicke mechanicke) sa opravuju takto:
>
> V prvni etape se zjistuje v cem je probem,
> 1.rozbite sklicko
> 2.roztrhnuty remienok
> 3.zlomena pruzinka, zlomeny zub na niektorom koliesku atd.
>
> V prvom a druhom pripade staci vymenit pokazenu sucast a mate vymalovane.
> V tretom pripade sa spravidla hodinky rozoberu, vadna suciastka sa vymeni, a hodinky sa znova zlozia. Nie je to az taky problem a vystacite si s hodinarskym naradim, u jemnejsich (damskych) hodiniek treba aj lupu, ale nie je nevyhnutna.
> [...]
Zdravím,
  když je sobota, dovolím si pokračovat v tomto OT:
  Měli jsme doma starožitné hrací hodiny, které však nehrály. Strojek se měl spouštět zatažením za šňůrku, ale ať jste tahali, jak chtěli, nic se neozývalo. Pero bylo plně nataženo. Hodiny viděl i hodinář, který konstatoval, že základna strojku je lety zkřížená a v důsledku toho jsou kolečka vůči sobě zaklesnutá. Opravu odmítl, že by to bylo nebezpečné a že by mu základna určitě při rovnání praskla, což si nedovolí.
  Moje babička měla takřka utkvělou představu - tak jednou do měsíce si posteskla, že by ty hodiny chtěla ještě slyšet hrát, než umře. Bohužel, nedočkala se toho. Když zemřela (shodou okolností v den svých 85. narozenin), byla položena na postel, jinou shodou okolností právě pod zmíněné hodiny. Do pokoje jsme nevstupovali a čekali na příjezd pohřební služby. Náhle se z pokoje ozval zvuk, jako když (cituji Werichovo Fimfárum) "mamutí bruska líže ocel". Chrčelo to úděsně, tak jsme tam vběhli. Zvuk vycházel z oněch hodin. Znělo to, jako by se měly rozpadnout na prášek. Náhle zvuk ustal - a objevil se jiný. Hodiny hrály! První skladbu, druhou skladbu, první skladbu, druhou skladbu... (měly dvě skladby a tyto se střídaly). Ani se nemuselo tahat za provázek! Hrály a hrály, až došlo pero. Po jeho opětném natažení hrály zase, ale už se muselo tahat za provázek. A od té doby jsou opraveny! Jednou za čas zpomalí, tehdy se musí vyčistit a promazat, ale pak jedou a jedou... (tedy - jely až do doby, kdy jsme je před lety prodali, teď už nevíme).
  S pozdravem Pavel Troller