Re: OT: predpatecni -opravy a co dal

Tomáš Tomáš tom.tore@seznam.cz
Čtvrtek Duben 24 18:37:51 CEST 2008

A na to jste prisel jak, co s tim ma delat 6 mesicu, nebavime se zde o reklamacich podle obcanskeho zakoniku, ale o reklamacich podle obchodniho zakoniku?
Konkretneji o pripadu, kdy prodavajici prislibil zaruku 24 mesicu a to bud uvedenim na prodejnim dokladu nebo verejnym prislibem bez dalsiho omezeni teto zaruky. V takovem pripade ma kupujici jedinou povinnost a to prokazat, ze se vada vyskytla v prubehu zarucni lhuty, coz cinni napriklad predlozenim zarucniho listu. V zadnem pripade neni povinnosti kupujiciho dokazovat  v cem je pricina vady, dokonce po nem ani nelze vyzadovat predvedeni teto vady. Radu techto prav a povinnosti si lze dohodnout v konkretnich obchodnich ci zarucnich podminkach za kterych se dane zbozi prodava, ale pokud k nicemu takovemu nedoslo plati i zde obecne pravni postupy ktere budou na strane kupujiciho jako slabsi strany, ktera nema a ani nemuze mit informace ci vybaveni pro detekci a specifikaci zavady.
Vezmeme priklad, rozhodnu se koupit vysokotlakou parni turbinu, prijedou soudruzi ze skodovky a na hridel meho generatoru pripoji cernou skrinku s turbinou , ja do mi pustim paru a  pred dosazenim  provoznich otacek mi ochana automatika turbiny opakovane vypne privod pary. Budu reklamovat dodavku u skodovky a jedine co mohu reklamovat je fakt, ze ta vase turbina nefunguje neznam pricinu ani co ji zpusobuje i kdyz se budu sebevice snazit nemam a nemohu mit vybaveni , kterym bych napriklad zjistil , ze pri montazi doslo k setinovemu pruhybu na rotoru stredni casti turbiny. Druhou veci bude prokazovani kdo za pruhyb muze, tady se muze dokazat, ze pricinou je chyba obsluhy a reklamace nebude uznana, ale to je jiz jiny pribeh.

Pokud jde o konkretni dohodnute podminky reklamace nechava zakonodarce volnost na stranach, ale pokud napriklad budu vyhradnim ci dominantnim prodejcem (vyrobcem) a dam si do podminek, ze zaruku uznam pouze pokud bude vyrobek x provozovan s vyrobkem y (pricemz x a y prodava vyrobce samostatne ) a ja ho jako kupujici budu provozovat s vyrobkem z, ktery ma vlastnosti vyrobku y rozhodne pri neuznani reklamace z duvodu prosteho formaliho nedodrzeni teto podminky spise ve prospech kupujiciciho .

>To je pekna hovadina. Castecne by se dalo souhlasit v pripade spotrebitele v prvnich 6 mesicich zakonne zarucni lhuty (ale i tak hodne moc obecne), kdy je dukazni bremeno na strane prodejce. Ani nahodou to ale neplati v pripade firemniho zakaznika, ktery nakupuje zbozi pro podnikani.

Petr Zahradnik, pocitacovy expert