5/8 LHC je uz vychladenych, dalsia je na ceste...

balu@home daniel.valuch@orange.fr
Čtvrtek Duben 17 21:14:29 CEST 2008

na supravodice nie som expert, ale je tam vela dovodov preco :-) Viem
minimalne o dvoch. Vzhladom na to ze spolu je v tych cievkach vyse
miliona km supravodiveho kablu (samotny kabel je zlozeny z ~20 dratov a
kazdy ten drat z tisicov supravodivych vlakien) bolo potrebne pouzit
technologiu ktora je dostupna, vhodna na masovu vyrobu a v neposlednom
rade aj lacna. Ako som vravel nie som expert, ale domnievam sa ze
vysokoteplotne supravodice este nie su vyvinute na takej urovni aby toto
splnili.
Dalsi dovod je ze pouzita chladiaca kvapalina musi byt supratekuta. LHC
je specificke v tom ze je to jednak najvacsi kryogenny system na svete a
potom v tom ze do 27km ringu je len 8 pristupovych bodov. To znamena ze
kazdy sektor (~3.4km) sa da napajat len z dvoch koncov. Kazdy koniec
napaja usek dlhy ~1.7km. Kvapalina tam tecie pod pomerne nizkym tlakom
(koli nizkej teplote odparovania), pri pomerne nizkom rozdiele tlakov.
Supratekutost je nutna aby tade bolo vobec mozne pretlacit tu kvapalinu
a aby dokonale obtekala a teda chladila cievky. Je to ako opravovat auto
cez vyfuk.
Materialy maju pri takto nizkych teplotach vyrazne nizsiu tepelnu
kapacitu ako pri vysokych co je tiez velmi dolezite pre chladenie. Plus
su tam dalsie a dalsie podmienky. Toto nie je moc moja domena, ale som
presvedceny o tom ze ked sa rozhodovalo aku technologiu pouzit
rozhodovali o tom ludia ktori o kryogenike vedia velmi vela. Je to
unikatny a vlastne jediny system tohoto druhu na svete. Je zivotne
dolezity a mali sme s nim aj najviac problemov :-) Vdaka kryo systemu je
cely projekt oneskoreny o skoro 2 roky. Ale vyzera ze to funguje a je
stabilne.
Manazerske rozhodnutie v zmysle "porusime vetru desti" tu velmi fungovat
nebude :-))))
b.