[OT] fotovoltaika - orientace stechy

Pavel Hudecek phudecek@tiscali.cz
Neděle Duben 13 21:04:55 CEST 2008

From: "Pavel Novotny" <novotny.pp@atlas.cz>
> Proboha mlcte, vzdyt to je na basu,

Z toho, že Hayeka (a další liberální autory) v LI přeložili, legálně v ČR
prodávají i mají ke ztažení usuzuji, že nic zakázaného nehlásám:-)

> jeden priklad za vsechny.
> V Anglii se zacal rozmahat svepomocny system, neco jako umite opravovat
> vodovody, tak je pracujete vsem a soused zase dobre a rad pece housky tak
> vam na oplatku upece chleba, zkratka si vymenujete sluzby a zbozi bez
> toho,
> aby jste pouzivali oficiální menu.
> Hadejte jak to skoncilo, no obvinenim z kraceni dane a jiné povinne davky.
> Dale to nebudu rozebirat jen si dovolim poznamku na zaver.

Takhle jednoduché to samozřejmě není. I v systému soukromně emitovaných
peněz lze vybírat daně. Je to sice o něco složitější, ale nic tomu nebrání.
Hlavní, dlouhodobá výhoda je, že se udrží jen takové měny, jenž budou jejich
eminenti úspěšně stabilizovat vůči vhodnému komoditnímu koši, tzn. průměrná
infalce jejich měny bude 0 %. Takže když si uložíte na účet, půjčíte, nebo
na zahradě zakopete takové peníze, nemusíte si dělat starosti, že by jejich
hodnota klesala.

Má to pak různé další souvislosti, které obecně směřují k obnovení vlastní
odpovědnosti všech zúčastněných, protože např. není možno nijak jednoduše
zachránit špatně fungující banku, investora, nebo burzovního spekulanta.
Stát je v takovém systému nucen dělat jen to, od čeho tu je - dbát na
vymahatelnost práva, případně to, co mu prokazatelně jde dobře - základní
výzkum.

> Nase civilizace se dostala do stejne faze v jake koncila zanikla rimska
> civilizace,  nikomu se nechce makat, jen místo kone mame v parlamentu
> spoustu volu.

Ano, tyhle konce jsou právě důsledkem faktu, že kapitalizmus nebyl dotažen
do konce - nebyla povolena soukromá emise vzájemně si konkurujících měn.
Místo tohoto jednoduchého samoregulačního mechanizmu tu máme mechanizmy
umělé, které mají rozsáhlé negativní vedlejší účinky na ekonomiku, politiku,
morálku ve společnosti i stát samotný.

poznámka1: Co je na státních regulacích obchodu tak špatného, vysvětluje
velmi elegantně Fréderic Bastiat v knížce "Co je a co není vidět"
http://libinst.cz/etexts/bastiat_co_je_videt.pdf Tragikomické je, že v
polovině 19. století velmi přesně a přitom triviálně popsal, k jakým
výsledkům povede socializmus a to jak ten minulý "reálný", tak i ten dnešní
"pokapitalističtěný, EUovsý". Vyvrátil mnoho různých dodnes šířených pověr
(dokáže např. na jednoduchých příkladech ukázat, že katastrofy nezvyšují
HDP, armáda je z ekonomického hlediska čistá ztráta pro společnost (výjimkou
je když se zaplatí donesením válečné kořisti), ochrana místního průmyslu
před zahraniční konkurencí je pro místní průmysl jako celek z dlouhodobého
hlediska katastrofální, jen umožňuje, aby někteří neschopní jedinci
vydělávali na úkor ostatních, ... Dá se říci, že vyvrátil klíčvé body
Keynesiánské ekonomiky ještě před narozením Keynesse:-)

poznámka2: V úvodu k přepisu přednášky "Jerry Jordan - Změněná úloha
centrálních bank v XXI. století" se můžeme mimo jiné dozvědět, že ekonomové
z ČNB při diskusích na toto téma obvykle nejprve posměšně kritizují koncept
soukr. peněz a když "dojde na lámání chleba", nakonec tiše přiznávají, že
vůbec nechápou podstatu a o této problematice vlastně nic neví...

PH

PS: Toho Bastiata fakt doporučuju, je to pochopitelné dokonce i pro děti:-)