tienenie LAN konektorov

Evzen Horna ehorna@vision.cz
Úterý Duben 8 14:02:50 CEST 2008

Dobry den,

jsem rad, ze to nekdo znovu otevrel. V teto souvislosti bylo zmineno
galvanicke spojeni u zarizeni tridy ochrany I. To muze byt napriklad
konektor na sitove karte pro PC. Tam byva konektor od zeme na karte
kapacitne oddelen a to asi predevsim z duvodu zamezeni vzniku zemnich
smycek. Galvanicky je se zemi propojen pres sasi. U zarizeni tridy II
vetsinou galvanicky spojen nebyva, ale neni tomu tak vzdy. Co se tyce
bezpecnosti, zajimala by me nasledujici vec. Zarizeni tridy ochrany III se
napajeji SELV nebo PELV zdroji. SELV zdroj nesmi byt zemen, PELV muze. Pokud
zarizeni napajene SELV zdrojem, ktere je zemeno napr. pres datovy kabel
spojeny treba se zarizenim tr. ochr. I, bude i SELV zdroj zemen. Je mozne
takovyto SELV zdroj nazvat zdrojem PELV, nebo je v tom nejaky rozpor?
Zajimava situace muze byt take u notebooku. Samotny NB je zarizeni tridy
ochrany III. Vetsina napajecich zdroju je tr.o. I (nektere drivejsi jsou i
II). Notebook v sestave s jednickovym zdrojem je jiz zarizeni tr.o. I. Když
se vratim k zemeni eth. konektoru, jedna se o zarizeni, ktere ma ethernetovy
konektor galvanicky spojen se zemi, vcetne PE. Ve chvili kdy odpojim zdroj,
NB je jiz zarizeni t.o. III (bezpečné i za poruchy). V tomto pripade by po
pripojeni do stinene eth. kabelaze bude se zemi spojen i zbytek notebooku.
Rekl bych tedy, ze problem s bezpecnosti spociva pouze v tom, že by konektor
mel byt u zarizeni I pripojen se zemi jakozto vodivy dil, ale vzhledem k
jeho velikosti to snad ani nemusi byt podminkou. U zarizeni II a III tridy
by to dle meho soudu melo byt z hlediska bezpecnosti jedno, jen si nejsem
jist, zda na to nejaka norma nenahlizi jinak. Zda treba i komunikacni normy
neresi bezpecnost techto zarizeni? Kazdopadne jsem jiz videl mnoho zarizeni,
ktera to resi ruznymi zpusoby.

EH