Clanok [bolo: Re: Xilinx a CERN]

Daniel Valuch daniel.valuch@orange.fr
Pondělí Duben 7 17:59:56 CEST 2008

vyzera to nejak ako na obrazku tu (toto je konkretne Atlas ak sa nemylim):
http://lhc-machine-outreach.web.cern.ch/lhc-machine-outreach/collisions.htm
Normalny rozostup medzi vakuovymi komorami v dipolovych magnetoch
(vacsina ringu) je okolo 180mm. Su tam dve uplne oddelene vakove komory,
v principe su to dva uplne nezavisle urychlovace.
V miestach kolizii su potom zvazky zaostrene seriou specialnych magnetov
tak aby sa zmensila ich priecna velkost (zvysenie hustoty protonov v
priereze zvazku) a aby sa zvazky pretli pod co najnizssim uhlom.
Ked si das do googlu "LHC inner triplet" dostanes vela odkazov. Su to
najznamejsie magnety ktore mame, vzhladom na to ze nepresli tlakovymi
skuskami a boli dodane z USA bol to velky medzinarodny skandal na konci
minuleho roku :-))
Cim blizsie sa zvazky k sebe dostavaju tym viacej sa zacinaju prejavovat
interakcie medzi nimi co nie je ziaduce. Tieto fokusacne magnety su
desiatky metrov od centra zrazky. Keby bola vzdialenost medzi bunchami
dostatocne velka nebol by problem zamierit dva proti sebe.
Fyzici ale chcu cim viacej zrazok a zaroven si postavili monstrozne
detektory. To znamena ze potrebuju vyssiu intenzitu zvazkov, alebo
mensie vzdialenosti medzi bunchami, alebo mensi prierez zvazkov v mieste
kolizie, alebo najlepsie vsetko naraz. Na druhej strane nechcu ziadne
fokusacne magnety v jadre detektora. Takze to je vecna zabomysia vojna,
jedni hovoria ze chcu viacej a druhi to nemozu poskytnut a druhi zase ze
ked vam dame viacej aj tak to nebudete vediet spracovat :-)
Vzdialenost medzi bunchami je 25ns (ca. 7.5m), detektor je dlhy polahky
40m a triplet magnety su instalovane este dalsich par 10m dalej.
Detektory su v sucasnosti uz tak velke ze vzniknute castice z jednej
zrazky stale letia detektorom ked v jeho jadre uz prebieha dalsia kolizia.
b.