[OT] Vztlak letadla

oja ondrej.janovsky@alarex.cz
Pondělí Duben 7 14:51:23 CEST 2008


Tak jo, donutili jste mne vyskrabnout z mozku zasute vzpominky.

1. Každý profil potřebuje určitý úhel náběhu (naklopení).
2. Každý profil pracuje v mnoha uhlech nabehu - podle uhlu nabehu a 
rychlosti pak mate vyslednou silu (vztlak)
3. Profil misto rovne desky je proto, ze potrebujete, aby proudeni kolem 
kridla bylo laminarni pro mnoho ruznych uhlu nabehu (letovych rezimu) a 
dochazelo co nejpozdeji k odtrzeni proudeni a tim ztrate vztlaku a 
rozbiti si ust.
U rovne desky je to zoufale a u modelu to funguje diky jeho malym 
rozmerum, premotorovanosti a trochu jinym figlum (umyslne nicene 
laminarni vrstvy pomoci turbulatoru nebo drsneho povrchu kridla).
4. U akrobatu mate symetricky profil kvuli tomu, jak uz tu nekdo napsal, 
aby se stejne kousky daly delat i na zadech

Bohuzel, nikde nemohu najit na webu ofocenou ucebnici sportovniho 
pilota, tam byste si pocetli paradne.



Filip Kotoucek napsal(a):
> Kdysi jsem slysel porekadlo ze s dostatecne silnym motorem budou litat 
> i vrata od hangaru.
> Praxe modelaru v poslednich letech tomu cim dal vic nasvedcuje.
>
>
>
> Bitovod napsal(a):
>> Ano, akrobaticka letadla maji skutecne prisne symetricky profily na 
>> kridlech, vztlak se resi uhlem nabehu (tedy onim "naklopenim" kridla) a 
>> dostatecnym vykonem motoru.
>>
>> Akrobaticke letadlo narozdil od onoho zminovaneho Boeingu travi podstatnou 
>> cast letovych hodin na zadech, kdy je vztlak kridla s nesymetrickym profilem 
>> vniman jako velmi silna nevyhoda.
>>
>> Pavel Kutina
>>
>>
>> ----- Original Message ----- 
>> From: "Peter Bosnak" <lajost@zoznam.sk>
>> To: "konfera" <hw-list@list.hw.cz>
>> Sent: Monday, April 07, 2008 2:11 PM
>> Subject: [OT] Vztlak letadla
>>
>>
>> Samozrejme,že lieta všetko.Stačí ísť na modelársku exhibíciu,kde lietajú
>> čarodejnice na metle a podobne.Ale prečo potom majú profil i
>> najmodernejšie Boeingy,Aerobusy ? A ste si istý,že akrobatické lietadlá
>> nemajú krídlo s profilom ?Je to samozrejme možné,lebo tam nezáleží
>> príliš na ekonomii prevádzky ale krk by som za to nedal.
>>
>> P.B.
>>
>>
>>   
>>> Ale prosim Vas, to ze takove letadlo neznate neznamena, ze neexistuje.
>>>     
>>
>>   
>>> Symetricky profil pouzivaji vsechny akrobaticka letadla. Navic nektera
>>> letadla letaji navzdory Vam i s profilem rovna deska a jak krasne.
>>>     
>>
>>   
>>> To zda to poleti je jen otazka uhlu nabehu, tloustky profilu, odporu
>>> profilu a vykonu motoru. Prakticky leta vsechno na co si vzpomenete -
>>> je
>>> az divne ze to cloveku tak dlouho trvalo nez na to prisel jak - spis to
>>> byla otazka motoru.
>>>     
>>
>>   
>>> Jinak hromada starych profilu, ktere se pouzivaji se ani nepocitaly.
>>> Proste se omerily a tim to zvadlo.
>>>     
>>
>>   
>>> Radek Vicek
>>>     
>>
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
>> Hw-list@list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list 
>>
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
>> Hw-list@list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>
>>   
>
> ------------------------------------------------------------------------
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list@list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>   




Další informace o konferenci Hw-list