Letadla a vůbec - takové jedno víkendové upozornění
"Ing. Libor Konečný"
support@mikrovlny.cz
Sobota Duben 5 13:55:25 CEST 2008
Vsechny prispevky jsem necetl, ale letadlo pri startu pohybu pasu a pri
odbrzdenych koleckach vlivem setrvacnosti bude stat skoro na miste, v
realu se bude pohybovat mirne vzad v zavislosti na treci sile v lozisku.
Tah motoru bude ucrcite vetsi nez tento odpor.
Jina situace by byla kdyby se pohybovalo na tom pasu vzad, ale o tom tam
neni zminka.
Pripomina mi to otazku z ABC pred 15 ti lety v takovem testu, na konci
strechy vlaku sedi strelec, vlak se pohybuje rychlosti 200 kmh, strelec
vypali strelu rychlosti 180 Km./h.otazka je predleti strela vlak ?
Samozrejme, ze ano (pokud se nebude vlak pohybovat rychlosti svetla ;-) )
LK
Ales Prochaska napsal(a):
> Ale tem motorum bude stacit jen lehounce zabrat a z rychlosti -n se
> stane nula. Dosazeni rychlosti +n na pasu pohybujicim se rychlosti -n
> bude pak jen o malinko slozitejsi nez dosazeni +n na normalni runwayi.
> Ba dokonce si dovolim odhadnout, ze odbrzdene letadlo bez motoru na
> pasu pohybujicim se rychlosti -n se bude pohybovat sice vzad, ale
> rychlosti -m kde m<n - aerodynamicky odpor je totiz mnohem vetsi nez
> valivy odpor pneumatik, o loziskach v kolech nemluve. Letadlo ma
> samozrejme rezervu vykonu, takze mirny (a pouze linearni) narust
> valiveho odporu kol bude znamenat jen relativne malou polozku.
>
> Jedine co by podle me mohlo zabranit takovemu letadlu v odstartovani
> je prasknuti pneumatiky, protoze kolecka se budou tocit dvakrat
> rychleji, ale to neumim rozhodnout protoze o konstrukci letadlovych
> pneumatik zhola nic nevim.
>
> To co pisete by platilo kdyby pas byl v porovnani s letadlem nesmirne
> veliky a mezni vrstva jim strhavaneho vzduchu byla vetsi nez rozmery
> letadla.
>
> Ales Prochaska
>
>
>> gatilo napsal(a):
>>
>
>
>>> 5.4.2008, 12:15:02
>>> dobry den
>>>
>>> Mne se zase zda, ze soudruzi z technetu delejai prilis rychle prilis
>>> jednoznacne zavery.
>>> Podminkou vzletu letadla prece nejsou tocici se motory, ale obtekani
>>> nosnych ploch vzduchem. Papirovy drak vzletne i bez motoru a bez
>>> pohybu vuci zemi.
>>> Upresnena otazka tedy zni: za predpokladu ze je dopredny pohyb letadla
>>> plne kompenzovan zpetnym pohybem pasu, dokazi motory vyvolat obtekani
>>> nosnych ploch dostatecne ku vzletu ?
>>> Priznavam ze na tuto otazku neumim jednoznacne odpovedet ANO/NE.
>>>
>>>
>>>
>
>
>> Souhlasim - to by pak to letadlo nemuselo mit kridla. ktera slouzi k
>> tomu, ze kdyz jsou obtekana vzduchem ( urcitou rychlosti) pusobi
>> vztlakovou silou nahoru.
>>
>
>
>> Pokud se bude pas pohybovat tak, aby kompenzoval rychlost letadla vuci
>> okoli na nulovou rychlost, tak na kridla nebude pusobit zadna vztlakova
>> sila a ero se nezvedne. Co je platne, ze motory budou udelovat letadlu
>> nejaky pohyb vpred ( rychlost) kdyz bude tato kompenzovana tim pasem.
>> To ero ty kridla potrebuje a potrebuje i ten proudici vzduch kolem nich.
>> To je vec , co ero ve vzduchu pri pohybu dopredu drzi.
>>
>
>
>>> Ciste teoreticky je mozne si predstavit i situaci, kdy rychlost pasu
>>> bude tak vysoka, ze nebude kompenzovat doprednou rychlost letadla vuci
>>> zemi, ale bude kompezovat rychlost letadla vuci obtekajicimu vzduchu.
>>> V takovem pripade letadlo zcela jiste nevzletne .
>>>
>>> S pozdravem Pavel
>>> mailto:gatilo + zavinac + centrum.cz
>>>
>>>
>>>
>
>
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
>> Hw-list@list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>
>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
> Hw-list@list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
>
Další informace o konferenci Hw-list