Re: Letadla a vůbec - takové jedno víkendové upozornění

Ales Prochaska prochaska@alsoft.cz
Sobota Duben 5 13:48:21 CEST 2008


Ale tem motorum bude stacit jen lehounce zabrat a z rychlosti -n se
stane nula. Dosazeni rychlosti +n na pasu pohybujicim se rychlosti -n
bude pak jen o malinko slozitejsi nez dosazeni +n na normalni runwayi.
Ba dokonce si dovolim odhadnout, ze odbrzdene letadlo bez motoru na
pasu pohybujicim se rychlosti -n se bude pohybovat sice vzad, ale
rychlosti -m kde m<n - aerodynamicky odpor je totiz mnohem vetsi nez
valivy odpor pneumatik, o loziskach v kolech nemluve. Letadlo ma
samozrejme rezervu vykonu, takze mirny (a pouze linearni) narust
valiveho odporu kol bude znamenat jen relativne malou polozku.

Jedine co by podle me mohlo zabranit takovemu letadlu v odstartovani
je prasknuti pneumatiky, protoze kolecka se budou tocit dvakrat
rychleji, ale to neumim rozhodnout protoze o konstrukci letadlovych
pneumatik zhola nic nevim.

To co pisete by platilo kdyby pas byl v porovnani s letadlem nesmirne
veliky a mezni vrstva jim strhavaneho vzduchu byla vetsi nez rozmery
letadla.

Ales Prochaska

> gatilo napsal(a):

>> 5.4.2008, 12:15:02
>>dobry den
>>
>>Mne se zase zda, ze soudruzi z technetu delejai prilis rychle prilis
>>jednoznacne zavery.
>>Podminkou vzletu letadla prece nejsou tocici se motory, ale obtekani
>>nosnych ploch vzduchem. Papirovy drak vzletne i bez motoru a bez
>>pohybu vuci zemi.
>>Upresnena otazka tedy zni: za predpokladu ze je dopredny pohyb letadla
>>plne kompenzovan zpetnym pohybem pasu, dokazi motory vyvolat obtekani
>>nosnych ploch dostatecne ku vzletu ?
>>Priznavam ze na tuto otazku neumim jednoznacne odpovedet ANO/NE.
>>  
>>

> Souhlasim -  to by pak to letadlo nemuselo mit kridla. ktera slouzi k 
> tomu, ze kdyz jsou obtekana vzduchem ( urcitou rychlosti) pusobi 
> vztlakovou silou nahoru.

> Pokud  se bude pas pohybovat tak, aby kompenzoval rychlost letadla vuci
> okoli na nulovou rychlost, tak na kridla nebude pusobit zadna vztlakova
> sila a ero se nezvedne. Co je platne, ze motory budou udelovat letadlu
> nejaky pohyb vpred ( rychlost) kdyz bude tato kompenzovana tim pasem.
> To ero ty kridla potrebuje a potrebuje i ten proudici vzduch kolem nich.
> To je vec , co ero ve vzduchu  pri pohybu dopredu drzi.

>>Ciste teoreticky je mozne si predstavit i situaci, kdy rychlost pasu
>>bude tak vysoka, ze nebude kompenzovat doprednou rychlost letadla vuci
>>zemi, ale bude kompezovat rychlost letadla vuci obtekajicimu vzduchu.
>>V takovem pripade letadlo zcela jiste nevzletne .
>>
>>S pozdravem Pavel
>>  mailto:gatilo + zavinac + centrum.cz
>>  
>>

> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list@list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list





Další informace o konferenci Hw-list