OT: odstínění magnet. pole, bylo: Jak je na AMPERu

Miroslav Mraz mraz@seznam.cz
Pátek Duben 4 14:19:09 CEST 2008

Když je ten pátek.
 Odstínit magnetické pole tenkou fólií sice jde, ale je to trochu
problém. Žádné feromagnetikum není pro tento účel ideální, ale lze
použít ideální diamagnetikum - supravodič. Dnes se již vyrábějí
vysokoteplotní supravodiče do 90K, které pro chlazení nepotřebují
kapalné helium, ale jen levný dusík. Je to sice na bázi kysličníků a
tudíž velmi křehké, ale Japonci z toho umí udělat tenký pásek, tak
nevím, proč by nezvládli fólii. Je vidět, že místní odborníci nejsou
příliš aktivní. Jediný problém, který v tom vidím je, že fólie by musela
napřed přejít do supravodivého stavu bez magnetického pole a pak teprve
by bylo možné aplikovat magnet. Ale pro člověka, který vymýšlí perpetuum
mobile to bude jen technický detail. Blíže k problematice
vysokoteplotních supravodičů: http://www.avc-cvut.cz/avc.php?id=2819 -
pro elektrotechniky docela zajímavá přednáška.

Mrazík