Hodnota proudu telefonní smyčky

jan.kuba jan.kuba@seznam.cz
Pátek Září 28 00:03:35 CEST 2007

Šerých Jakub napsal(a):

>Zakladem je PCMka (v Evrope 32 kanalu v 125us ramcich). V kazdem ramci ma
>kazdy ucastnik prave jeden Byte (jeden kanal) hovorovych dat. Ustredna ma
>spojovaci pole slozene z casovych (T) a prostorovych (S) clanku. Zpravidla
>jsou sestavene v ruznych skupinach (treba TST), takze kazdy kanal z jedne
>PCMky muzete premistit na jiny kanal (T) jine PCMky (S).
>
>Na zacatku ustredny smerem k Vam je ucastnicka sada (rika se tomu BORSCHT),
>ktera zabezpecuje vse co je potreba (napajeni, vyzvaneni, testovani linky
>atd.) smerem k ucastnikovi a analogova data prevadi na PCMku smerem do
> [...]

Rad bych podotknul, ze SDH (Synchronous Digital Hierarchy) sit uz je
pomerne stara zalezitost a  byla puvodne  postavena prave jako
transportni sit pro hlasovou komunikaci. Prvni SDH systemy byly u nas
nasazeny uz v r. 1990 a umely pomoci prevodniku A/D (spolu)pracovat i s
"analogovymi " ustrednami v te dobe prevazujicimi ( PK201, P51 atd..)
System kruhovych optickych propojeni  ( kazdy SDH prvek je pripojen
minimalne na ruzne dva smery ) jednotlivych SDH prvku (vyuziva se
zarizeni s oznacenim SMA   produkce Siemensu, Marconi)  zabezpecuje
spravne routovani datovych toku  pri prerusenu nejake opticke trasy (
sileny bagrista), nebo pri vypadku  vlastniho SDH prvku ( napajeni,
porucha) Cela koncepce site je slozitejsi, v podstate jednotlive opticke
multiplexery pracuji se zakladnimi datovymi toky, ktere jsou z rady
2Mbit ( ty sjou jako metalicka rozhranni G.703 - /E1/ vyuzita prave pro
spojovaci systemy EWSD) , dale 34Mbit a 155Mbit - to jsou vetsinou
rozhranni opticka.  Jednotlive "toky" se nazyvaji  "virtualni
kontejnery" ( VC1, VC2..,3,4 ) a jdou mezi jednotlivymi zarizenimi ruzne
vnitrne propojovat (crosconnecty)  multiplexovat, demultiplexovat a
pevne  smerovat. ( podrobnosti
http://www.elektrorevue.cz/clanky/99015/sdh.htm )
Casem se veskere analogove ustredny nahradily "digitalnimi" a ty jsou v
provozu dodnes, byt jejich koncepce je take stara uz 15 let. ( EWSD z
produkce  Siemensu - viz. google )
Protoze hlasova komunikace ve vyse popsane podobe zacala postupne
"upadat" a do popredi se dostaval prenos dat a mobilni sluzby, zacala se
postupne SDH sit vyuzivat  i k datovym prenosum typu bod to bod. S
rozvojem internetu  se do SDH site zacaly inegrovat dalsi systemy ciste
pro prenos dat vcetne koncepce ethernet -SDH - ethernet (
http://access.feld.cvut.cz/view.php?nazevclanku=site-sdh-a-ethernet&cisloclanku=2006051602
), nebo pro pripojeni vyznamnych zakazniku do internetove site pomoci
datovych "prepinacu" typu  Fleximux. (google)
Casem zacaly rust hlavne naroky na datove rychlosti a objemy a protoze
SDH system prestaval kapacitne stacit ( byl navrzen prave pro hlasove
sluzby). Navic jeho vyuziti je neefektivni, protoze  SDH sit jako takova
neumi vicenasobne vyuzit jeden datovy kanal pomoci routovani s
nastavenymi prioritami. Takze co datova linka , to napevno obsazeny
timeslot, ktery nesel pro nic jineho vyuzit. Take dosud vyuzivane
prepinace typu Fleximux uz pomalu prestavaly kapacitne stacit , nakonec
vzniknul mimo jine problem jak s vetsimi rychlostmi k zakaznikovi po
metalice. Takze se objevily DSL technologie , spocatku ( rok 1998)
symetricke, pozdeji asymetricke, jak je zname v dnesni ADSL podobe a
radiove systémy ( Minilink, Citylink) které umely primo spolupracovat a
navazovat na rozhrani E1 SDH site. Protoze vlastni SDH sit uz davno
prestala kapacitne stacit, postavila se a stale se stavi  a rozviji
dalsi sit na bazi WDM  - vlnovych multiplexu, kdy se po jednom vlakne
prenasi nekolik ruznych vlnovych delek. Na jedne strane sviti lasery s
nekolika ( az 16-ti) vlnovými délkami a na druhé strane se to "filtry"
zas rozdeli do prijimacu, nebo se po trase oddeli pomoci prislusnych
filtru jen jenda, pripadne nekolik vlnových delek ( lambd) a ostatni se
"pousti" dal.  Tento system  umi mnohem hospodarneji vyuzit stavajici
sit optickych kabelu ( puvodne urcenou pro SDH) , ktera je jiz hodne
"zaplnena" stavajicim SDH, ktere je stale v provozu. SDH totiz stale
plni primarni funkci jako transportni prenosova sit pro hlasove sluzby,
ktere jsou zakoncene na EWSD ustrednach. Hlasove sluzby v "analogove"
podobe zakoncene klasickou AUT stanici s proudovou smyckou na EWSD jsou
sice  jiz v utlumu ( uz diky mobilnim sluzbam) , presto stale je spousta
uzivatelu, kteri pevnou vyuzivaji a asi jeste dlouho vyuzivat  budou.
Sice se v posledni dobe hodne mluvi o VoIP, ale inegrace ve velkem
meritku ( rozumej treba nahrada EWSD systemu) by byla velmi nakladna,
nehlede na to , ze zajem o "pevnou" proste uz neni.  VoIP je predevsim
reseni pro mensi podniky a privatni telefonni site, i kdyz nikdo zatim
poradne  nevi, jak se to casem bude vyvijet a kdy VoIP treba u nas
dosahne masoveho rozvoje.
Vyse zminene WDM systemy jsou ted predevsim vyuzivane jako datova
transportni sit pro ADSL koncove zarizeni ( Dslamy -Internet, IPTV) a
jako prenosove medium pro ruzne sirokopasmove datove sluzby vcetne
prenosu TV signalu ( primarni modulace)  na TV vysilace. Jsou vyuzivany
stejne prenosove rychlosti jako u SDH systemu  a navic i GE (
GigabitEthernet)  a 10GE rozhranni  samozrejme jen a pouze v optickém
provedení.

Velke prekvapeni pro mnohe jiste bude, ze drtiva vetsina ( odhadem tak
80 procent) novych WDM systemu a koncovych ADSL dslamu je cinske produkce
( HUAWEI). Stejne systemy ( a vetsinou i kompatibilni - vyuzivaji stejne
standardy) vyrabi take napriklad Alcatel, ovsem nesrovnatelne draz.  Dle
mého ciste osobniho nazoru a zkusenosti je ona vyse zminena cinska
technologie uz i  kvalitnejsi a spolehlivejsi, nez jiné dosud nasazené
WDM a DSL systemy. To je asi i duvod ( v kombinaci se zajímavou cenou)
masoveho nasazovani teto technologie u nas a co vim tak i ve svete.
Proste Cinani se to uz naucili vyrabet a  hlavne prodat.
Kdyby nekdo nekdy projizdel branou Sumavy a mel zajem  a ja zrovna cas ,
nabizim vsechny  vyse popsane systemy ukazat  "online"....
Ono je pravda, ze na tom moc videt neni ( skrine, desky, kabely,
konektory) , ale  spousta lidi touzi  videt treba  "skrinku"  kteraz jim
zabezpecuje internetove  spojeni se svetem......