Rychly analog komparator za babku i v GME ;).

Jiri Bezstarosti jiri@bezstarosti.cz
Čtvrtek Září 13 14:43:57 CEST 2007

Zdravim.

Potreboval jsem rychly, snadno dostupny a pokud mozno levny analogovy
komparator. Mam po ruce treba MAX961 (rychly je opravdu slusne), ale
neni to nic, co bych mohl dat do konstrukce, kterou bych mohl povazovat
za reprodukovatelnou kazdym bastlirem a uz take vidim, co by mi takovy
bastlir rekl na jeho cenu, zvlaste pokud se jich pouzije na desce
nekolik ;).

Takze mi padlo oko na vysilac/prijimac RS485, konkretne 75LBC176, ktery
vede i GME a nestoji moc. Ano, tim je dano prvni omezeni, tedy napajeni
z 5V, ale pro spoustu veci to zadne podstatne omezeni neni. Mimo
pripojeni napajeni je jeste potreba vypnout vysilac a zapnout prijimac,
tedy piny DE, RE a D pripojime k zemi. No a zbyl nam vstup A jako
neinvertujici vstup komparatoru, B jako invertujici vstup a R jako
vystup v 5V CMOS urovni. Neni to uplne cisty komparator, protoze ma
hysterezi 50mV, coz je ale zase pro spoustu veci prima (treba prevodnik
urovni). Z napajeni to bere zhruba 4.5mA. Vstupy jsou rail-to-rail, tedy
lze komparovat napeti v celem rozsahu napajeni a navic vydrzi i napeti
na vstupech mimo nej a co navic, jsou ty vstupy dosti odolne (ESD
protection).

Zapojil jsem to proto, ze jsem se bal, ze to komparovani nemusi byt nic
moc extra, abych se zkratka nedockal toho, ze plus minus autobus nehraje
roli. Ovsem byl jsem prijemne prekvapen, opravdu to preklapi vzdy 25mV
na strany od toho druheho vstupu. Lze pouzit i obycejny SN75176, ktery
je fakt uz za babku, ale pocitejte s odberem z napajeni okolo 23mA
(tolik bral muj kousek). Take mel trochu vetsi hysterezi, zhruba 80mV.
Vystupni uroven pri 5V napajeni a nezatizenem vstupu sla do 4.5V, ta LBC
verze chodi uplne nahoru k 5V.

Asi nic svetoborneho, ale az budete potrebovat slusne rychly analogovy
komparator a vyhovi Vam popsane vlastnosti (a okamzita dostupnost za par
kacek), treba si na tohle vzpomenete.

Tak, odreagoval jsem se a jdu zase makat ...

--
Jiri Bezstarosti
siliconbrain